To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10609/1666

Delimitaciones previas a la formación para el uso de las TIC en la enseñanza universitaria: funciones y competencias del docente en entornos virtuales
Álvarez Valdivia, Ibis Marlene; Guasch Pascual, Teresa; Espasa Roca, Anna
Universitat Oberta de Catalunya. eLearn Center (eLC); Universitat Oberta de Catalunya. Distance School and University Education (EDUS)
En esta comunicación se esclarecen funciones, roles, competencias y tareas del docente universitario en entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje con el propósito de contribuir a mejorar el diseño de acciones formativas dirigidas a la capacitación del profesorado para este ejercicio Este resultado se obtiene del análisis de significativas referencias que tratan el tema y de la valoración del diseño de acciones formativas realizadas en universidades europeas que participan activamente de este propósito. El estudio constituye una acción del proyecto Elene-TT - elearning network for Teacher Training.
En aquesta comunicació s'aclareixen funcions, rols, competències i tasques del docent universitari en entorns virtuals d'ensenyament i aprenentatge amb el propòsit de contribuir a millorar el disseny d'accions formatives dirigides a la capacitació del professorat per a aquest exercici. Aquest resultat s'obté de l'anàlisi de referències significatives que tracten el tema i de la valoració del disseny d'accions formatives realitzades en universitats europees que participen activament d'aquest propòsit. L'estudi constitueix una acció del projecte Elene-TT - e-learning network for Teacher Training.
This paper attempts to clarify the functions, roles, responsibilities and tasks of university teachers in teaching and learning virtual environments. The goal is to contribute to the improvement of designing teaching activities aimed at training teachers for this exercise. These results were obtained from the analysis of significant references that discuss the topic and the evaluation of the design of training actions carried out in the European universities that actively participate in this purpose. The study is a part of the Elene-TT - e-learning network for Teacher Training project.
-Teacher competencies
-Teacher training
-Higher education
-Virtual environment
-Competències del professorat
-Formació del professorat
-Ensenyament superior
-Entorns virtuals
-Competencias del profesorado
-Formación del profesorado
-Educación superior
-Entornos virtuales
-Distance education -- Computer-assisted instruction
-Universities and colleges -- Faculty
-Ensenyament a distància -- Ensenyament assistit per ordinador
-Professors universitaris -- Formació
-Educación a distancia -- Enseñanza asistida por ordenador
-Profesores universitarios -- Formación
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Conference Object
Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institute (IN3)
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Guasch Pascual, Teresa; Álvarez Valdivia, Ibis Marlene; Espasa Roca, Anna
Guasch Pascual, Teresa; Álvarez Valdivia, Ibis Marlene; Espasa Roca, Anna; Sangrà Morer, Albert
Guasch Pascual, Teresa; Espasa Roca, Anna; Álvarez Valdivia, Ibis Marlene
 

Coordination

 

Supporters