A Method in their Madness: a Psychoanalytic approach to Shakespeare's Construction of Evil

dc.contributor
Casado Gual, Núria
dc.contributor
Universitat de Lleida, Facultat de Lletres
dc.contributor.author
Mas Solé, Guillem
dc.date.accessioned
2024-12-04T15:29:46Z
dc.date.available
2024-12-04T15:29:46Z
dc.date.issued
2021-06-12T09:27:42Z
dc.date.issued
2021-06-12T09:27:42Z
dc.date.issued
2020-06
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10459.1/71438
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10459.1/71438
dc.description.abstract
Elizabethan dramatists, foremost amongst them William Shakespeare, thoroughly explored the theme of evil in their plays, as its reach was extremely extensive and completely impregnated the Elizabethan conception of the human being. Centuries later, psychoanalytic theory has bestowed the possibility to tackle the problematic nature of Shakespeare’s characters’ “psyche” and offer solutions to puzzles that have vexed readers across the ages. The purpose of this dissertation is to study the representation of evil in Shakespeare’s dramatic oeuvre through the particular analysis of two of his most emblematic villains, namely, Richard III and Macbeth. The present-day conception of evil presented in Dr Michael H. Stone’s The Anatomy of Evil (2017) lies at the very core of this dissertation. Together with it, the psychoanalytic theories produced by Sigmund Freud and Jacques Lacan, amongst others, have been employed to carry out the analysis of the aforementioned Shakespearean villains. Ultimately, the research has shown that all conclusions reached through a study of Shakespearean character creations will necessarily lead to a better understanding of the human mind. All in all, through its combination of Stone’s theory and psychoanalytic approaches to Shakespeare, this project will hopefully contribute to future studies addressing the evil nature of other villains in and outside the Shakespearean universe.
dc.description.abstract
Els dramaturgs isabelins, i William Shakespeare principalment, van explorar a fons el tema del mal en les seves obres, ja que el seu abast era extremadament extens i impregnava completament la concepció isabelina de l’ésser humà. Segles després, la teoria del psicoanàlisi ha fet possible abordar la problemàtica de la “psique” dels personatges de Shakespeare i oferir solucions als trencaclosques que han inquietat els lectors al llarg de segles. L’objectiu central del present TFG és estudiar la representació del mal en l’obra dramàtica de Shakespeare mitjançant l’estudi particular de dos dels seus personatges malvats més emblemàtics: Ricard III i Macbeth. La visió contemporània del mal presentada a The Anatomy of Evil (2017) del Dr. Michael H. Stone, que es troba en el nucli fonamental d’aquest treball, ha estat emprada juntament amb les teories psicoanalítiques de Sigmund Freud i Jacques Lacan, entre d’altres, per realitzar l'anàlisi dels esmentats personatges malvats shakespearians. En última instància, la recerca demostra que tot estudi de personatges shakespearians condueix necessàriament a una millor comprensió de la ment humana. A través de la seva combinació de la teoria de Stone i estudis psicoanalítics de l’obra de Shakespeare, aquest projecte pot contribuir a futurs estudis que tractin la naturalesa d’altres personatges malvats dins i fora de l’univers shakespearià.
dc.language
eng
dc.rights
cc-by-nc-nd
dc.rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject
Shakespeare
dc.subject
psychoanalysis
dc.subject
evil
dc.subject
Richard III
dc.subject
Macbeth
dc.subject
Elizabethan drama
dc.subject
mal
dc.subject
teatre isabelí
dc.subject
psicoanàlisi
dc.title
A Method in their Madness: a Psychoanalytic approach to Shakespeare's Construction of Evil
dc.type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)