Análisis de una iniciativa estudiantil de investigación surgida en Criptogamia, una asignatura optativa de segundo ciclo de Biología = Analysis of a students’ research initiative originating in Cryptogamy, an elective course in the last two years of the Biology degree

dc.contributor.author
Estébanez, Belén
dc.contributor.author
García Medina, Nagore
dc.contributor.author
Ávila, Julia
dc.contributor.author
Orgaz Álvarez, David
dc.contributor.author
Fernández-Mazuecos, Mario
dc.contributor.author
Vassal'lo Saco, Jara
dc.date.accessioned
2024-11-28T08:34:59Z
dc.date.available
2024-11-28T08:34:59Z
dc.date.issued
2009-05-06
dc.identifier
Estébanez, B. [et al.]. (2009). Análisis de una iniciativa estudiantil de investigación surgida en Criptogamia, una asignatura optativa de segundo ciclo de Biología = Analysis of a students’ research initiative originating in Cryptogamy, an elective course in the last two years of the Biology degree. A 'CIDUI 2009. Docència, recerca i aprenentatge'. Barcelona: CIDUI. [Consulta 20 maig 2009]. Disponible a: http://hdl.handle.net/10256/1469
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10256/1469
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10256/1469
dc.description.abstract
Presentamos una experiencia exitosa de aprendizaje que partió de Criptogamia (asignatura optativa de segundo ciclo de Biología), que dio lugar a un proyecto de investigación gestionado por los propios alumnos. La iniciativa se consolidó estableciendo una Asociación de Estudiantes centrada en investigación y divulgación. En poco tiempo, los participantes han presentado comunicaciones científicas, y organizado actividades dirigidas a diversos públicos, dentro y fuera de la comunidad universitaria. Actualmente se plantea una colaboración multidisciplinar con otros organismos de investigación y la extensión de su ámbito de estudio. Abordamos su incidencia en el aprendizaje en varios aspectos: científico (técnicas específicas, rigor, búsqueda de información e interpretación de resultados), comunicativo (estructuración y presentación de la información obtenida, para diversos públicos), y organizativo, incluyendo el trabajo en equipo. Aunque de carácter espontáneo, esta experiencia muestra rasgos evaluables en cuanto a sus posibilidades para otras asignaturas. Analizamos las características y planteamiento de esta optativa, el perfil de sus alumnos, y el contexto universitario que la acoge. Detectamos como factores principales los aspectos participativos de la asignatura, la cohesión del grupo, el carácter voluntario de la implicación, los beneficios percibidos por los estudiantes, y la disponibilidad de recursos humanos (supervisión) y materiales (equipamiento y subvenciones)
dc.description.abstract
We present here a successful learning experience starting in Cryptogamy, an elective course in the final two years of the Biology degree. It resulted in a research project managed by the students themselves. The initiative grew and a students’ association focused on research and outreach was set up. Within a short time, the participant students have presented some scientific communications, and have also organized several outreach activities addressed to different publics, in and outside University. Currently, they are starting a multidisciplinary collaboration with other public research institutions, and extending their research scope. We approach the incidence of this experience in diverse learning aspects: scientific competence (specific techniques, rigorous standards, information searching and interpretation of results); communication skills (structuring and presenting the information obtained), and management, including working on a team. In spite of its spontaneity, the possibilities of this experience for other courses can be evaluated. We present an analysis of this elective subject, the profile of its students, and its University context. We identify the participative aspects of the subject, the benefits perceived by the students, and the availability of material equipment and financial support human resources, especially supervision, as the main factors contributing to the initiative
dc.format
application/pdf
dc.language
spa
dc.publisher
Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació
dc.relation
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/isbn/978-84-8458-287-8
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència Creative Commons: Reconeixement – No comercial – Compartir igual (by-nc-sa)
dc.rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/deed.ca
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source
CIDUI 2009. Docència, recerca i aprenentatge
dc.subject
Ensenyament universitari -- Investigació
dc.subject
Biologia -- Ensenyament universitari
dc.subject
Education, Higher -- Research
dc.subject
Biology -- Study and teaching (Higher)
dc.title
Análisis de una iniciativa estudiantil de investigación surgida en Criptogamia, una asignatura optativa de segundo ciclo de Biología = Analysis of a students’ research initiative originating in Cryptogamy, an elective course in the last two years of the Biology degree
dc.type
info:eu-repo/semantics/conferenceObject


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)