Title:
|
Empresas inclusivas, reinventando la Calidad de Vida: una revisión teórica = Inclusive Companies, Reinventing Quality of Life: A Theoretical Review
|
Author:
|
Echazarreta Soler, Carmen; Costa Marcé, Albert
|
Abstract:
|
The global economy has suffered a serious and rapid slowdown that has led to unemployment and a shortage of decent work, fundamentally affecting the most vulnerable sectors of society. In order to overcome the inequality and exclusion inherent in the current economic system, companies that are termed 'inclusive' produce opportunities for development and aim to improve the quality of life of those who suffer social exclusion. This study aims to describe the main characteristics of inclusive companies based on four fundamental principles: values, team management, corporate social responsibility, and responsible marketing. This theoretical review of the most important studies concludes that there is a need for inclusive companies that contribute to the common good while generating profits. Such companies also have to be smart, championed by leaders who promote the use of information technologies and communication to improve citizens' quality of life. Likewise, companies have to be sustainable, balancing business development on the one hand with the environment and protection of the planet on the other. In essence, in order to move towards a new ethics and business policy, society needs companies that are committed to inclusive development |
Abstract:
|
En el entorno actual la economía mundial ha sufrido
una grave y rápida desaceleración que afecta fundamentalmente
a los sectores sociales más vulnerables, generando
desempleo y déficit de trabajo decente. Para superar el actual
sistema económico fuente de desigualdad y exclusión, las
empresas inclusivas generan oportunidades para el desarrollo
y tienen por objetivo mejorar la calidad de vida de las
personas que sufren exclusión social. El objetivo de este
estudio es describir las principales características de las
empresas inclusivas que se basan en cuatro principios
fundamentales como son los valores, la gestión de equipos, la
responsabilidad social corporativa y el marketing responsable.
A través de la revisión teórica de los principales estudios
relacionados, se concluye la necesidad de empresas
inclusivas que contribuyan al bien común y a la vez generen
beneficios económicos. Al mismo tiempo, las empresas
deben ser inteligentes, abanderadas por líderes que
promuevan el uso de la tecnología de la información y la
comunicación como medio para mejorar la calidad de vida de
los ciudadanos. Asimismo, las empresas deben ser
sostenibles, compatibilizando el desarrollo empresarial con el
medio ambiente y la protección del planeta. En definitiva, la
sociedad requiere de empresas que apuesten por el
desarrollo inclusivo para avanzar hacia una nueva ética y
política empresarial |
Subject(s):
|
-Desenvolupament sostenible -- Aspectes socials -Sustainable development -- Social aspects -Empreses -- Responsabilitat social -Social responsibility of business |
Rights:
|
Reconeixement-NoComercial 3.0 Espanya
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/deed.ca |
Document type:
|
Article Article - Published version peer-reviewed |
Published by:
|
Global journals
|
Share:
|
|