dc.contributor |
Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna |
dc.contributor.author |
Dalmau Montalà, Mariona |
dc.contributor.author |
Sala Bars, Ingrid |
dc.contributor.author |
Llinares Fité, Montserrat |
dc.date.accessioned |
2017-04-21T10:14:52Z |
dc.date.available |
2017-04-21T10:14:52Z |
dc.date.created |
2012 |
dc.date.issued |
2014 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2072/283541 |
dc.format.extent |
21 p. |
dc.language.iso |
spa |
dc.publisher |
Confederación Española de Organizaciones a favor de las Personas con Discapacidad Intelectual o del Desarrollo - FEAPS |
dc.publisher |
Ediciones Universidad de Salamanca |
dc.relation.ispartof |
Siglo Cero, 2015, Vol. 46 (3), Núm. 255 |
dc.rights |
|
dc.rights |
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.rights |
© L'autor/a |
dc.source |
RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya) |
dc.subject.other |
Estudiants universitaris discapacitats |
dc.subject.other |
Discapacitats auditius |
dc.subject.other |
Qualitat de l'educació |
dc.subject.other |
Competències professionals |
dc.title |
Análisis de la formación universitaria recibida por los titulados universitarios españoles con discapacidad auditiva en la adquisición de las competencias profesionales |
dc.title.alternative |
Analysis of undergraduate training fiven to students with hearing impairment in their acquisition of professional competences |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.embargo.terms |
cap |
dc.identifier.doi |
DOI: http://dx.doi.org/10.14201/scero20154632746 |
dc.rights.accessLevel |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.description.abstract |
The aim of this study was to understand how university graduates with a hearing impairment in Spain perceived their studies. The method used was quantitative-qualitative and descriptive. The participating sample consisted of 84 Spanish university graduates with a hearing impairment. The results allow us to confirm that: university graduates with a hearing impairment, in general, are not provided with appropriate/sufficient support at university to develop their professional competence; these graduates believe that employers consider good command of professional competences to be pivotal; professionalizing practices during university studies are an opportunity for the employment of graduates with hear impairment; finally, it is highlighted that university lecturers lack knowledge of the needs and difficulties of students with hearing impairment.
Keys words: higher education; higher education practices; professional competences; students with a hearing impairment; employability |
dc.description.abstract |
La finalidad de este estudio ha sido conocer la percepción de los titulados universitarios españoles con discapacidad auditiva sobre su formación universitaria. La metodología utilizada ha sido cuantitativa-cualitativa y descriptiva. La muestra participante se configuró a partir de 84 titulados universitarios españoles con discapacidad auditiva. Los resultados permiten afirmar que: los titulados universitarios con discapacidad auditiva, generalmente, no reciben en la universidad los apoyos adecuados para poder desarrollar, suficientemente, las competencias profesionales; estos titulados creen que los empresarios consideran imprescindible tener un buen domino de todas las competencias profesionales; por otra parte estos graduados manifiestan que las prácticas durante sus estudios universitarios son una buena oportunidad para su inserción laboral; finalmente, se pone de relieve que entre el profesorado universitario existe un importante desconocimiento de las necesidades y dificultades de los estudiantes con discapacidad auditiva.
Palabras Clave: educación superior; prácticas en la educación universitaria; competencias profesionales; titulados universitarios con discapacidad auditiva; inserción laboral |