Tot i que al currículum de l’Educació Secundària trobem continguts relacionats amb la Geomàtica, aquests no es tracten gaire a classe i no se’ls dóna gaire importància. El present treball de fi de grau té, com a objectiu principal, introduir i ampliar aquests continguts i també motivar al professorat perquè utilitzi la Geomàtica com a eina a l’aula.
Primer de tot es fa una descripció general del sistema educatiu a Espanya i Catalunya, fent referència a la LOE, a nivell estatal i a la LEC, a nivell autonòmic que el regulen. També es fa referència als decrets que estan en vigor, actualment, en matèria educativa. Es descriuen, també, els canvis més importants que introdueix la nova llei educativa, la LOMCE, que s’ha començat a aplicar parcialment durant el curs 2014-2015.
Més endavant, es fa un anàlisi de l’Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat, descrivint l’estructura d’aquestes dues etapes i els objectius generals que han d’assolir tots els alumnes en cadascuna d’elles. També es fa referència al currículum i s’anomenen totes les matèries, tant obligatòries com optatives, que han de cursar els alumnes en cadascun dels cursos d’aquesta etapa educativa.
A continuació es descriuen la Geomàtica i la Topografia i altres ciències relacionades, així com la figura de l’Enginyer en Geomàtica i Topografia, definint les seves competències i les habilitats que ha de tenir.
Després es fa un anàlisi exhaustiu del currículum de totes les matèries de l’Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat, seleccionant tots aquells continguts que tenen relació amb la Geomàtica. Tenint en compte tots aquests continguts, es proposen tota un sèrie d’unitats didàctiques per desenvolupar a classe amb la intenció d’ampliar-los. D’entre totes aquestes unitats didàctiques, s’ha elaborat el material didàctic de quatre d’elles, incloent-hi el desenvolupament dels continguts i una proposta d’activitats de consolidació i avaluació.
També es presenten diferents recursos que podem trobar a la xarxa i que poden ser molt útils a l’aula per tal d’aprofundir en aquests tipus de continguts. |