dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria de la Construcció |
dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. TE - Tecnologia d'Estructures |
dc.contributor.author |
Pelà, Luca |
dc.contributor.author |
Roca Fabregat, Pedro |
dc.contributor.author |
Molins i Borrell, Climent |
dc.date |
2014 |
dc.identifier.citation |
Pela, L.; Roca, P.; Molins, C. Classes-workshop per a projectes en grup. A: "Bones pràctiques docents: metodologies actives a l'aula". Barcelona: Institut de Ciències de l'Educació (ICE), 2014, p. 35-48. |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2117/27105 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Institut de Ciències de l'Educació (ICE) |
dc.relation |
http://hdl.handle.net/2099/14944 |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Metodologies docents |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament universitari |
dc.subject |
Education, Higher--Spain--Catalonia |
dc.subject |
Aprenentatge basat en problemes/projectes (ABP o PBL) |
dc.subject |
Debat dirigit |
dc.subject |
Taller (workshop) |
dc.subject |
Ensenyament universitari -- Metodologia |
dc.title |
Classes-workshop per a projectes en grup |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bookPart |
dc.description.abstract |
La publicació que teniu a les mans és el resultat de la I Convocatòria de Bones Pràctiques Docents a la UPC de l’any 2013, que en la seva primera edició es va centrar en recollir exemples sobre metodologies actives que es treballen a les aules de la universitat. La mostra de 15 bones pràctiques que us presentem abraça l’ús de metodologies tan diverses com l’aprenentatge basat en problemes/projectes, els debats dirigits, l’aprenentatge cooperatiu, l’estudi de casos, el joc de rol, el dossier de l’estudiant (portafoli), la ludificació (gamification),
la tècnica del puzle (jigsaw), l’aprenentatge-servei i l’ús de les xarxes socials. Totes elles però, són exemples de com es poden incloure, en diferents assignatures, activitats orientades a facilitar una participació més activa de l’estudiantat per facilitar-los l’aprenentatge. És evident que aquí no hi ha totes les metodologies actives que es desenvolupen a les aules de la UPC, però en son una bona mostra que permet aflorar la diversitat d’orientacions i possibilitats de desenvolupament de la tasca docent. Les 15 experiències que mostrem enguany es desenvolupen tant en el marc l’assignatures obligatòries com optatives i principalment entre el 2n i el 3r any dels actuals estudis de grau, amb dues excepcions importants: un cas concret desenvolupat exclusivament en uns màsters i un altre cas molt específic de treball amb potencials futurs estudiants de la UPC. La mostra inclou experiències desenvolupades a 8 àmbits de coneixement dels estudis UPC, i més de la meitat de les pràctiques docents resentades tenen un recorregut d’aplicació de més de 5 anys, i en la seva totalitat es pot dir que han impactat en un gran nombre d’estudiants. El fil conductor
de totes elles és promoure una major participació de l’estudiant.
Agraïm especialment als 15 equips que han fet possible aquesta publicació, i l’esforç realitzat per explicar de forma entenedora la seva experiència. Els felicitem per la seva bona pràctica docent desenvolupada al llarg dels anys i per posar-la a disposició de tota la comunitat universitària. Esperem que aquest primer volum d’una nova col·lecció de l’ICE sigui del vostre interès i desitgem que la lectura d’aquestes pàgines sigui inspiradora per al lector. |