dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria Mecànica |
dc.contributor |
Domínguez Santaló, Guillem |
dc.contributor.author |
Mascaró Hereza, Marçal |
dc.date |
2014-06 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/24931 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria dels materials::Assaig de materials::Assaig de fatiga |
dc.subject |
Automobiles -- Tires |
dc.subject |
Materials -- Fatiga |
dc.subject |
Automòbils -- Pneumàtics |
dc.subject |
Materials -- Fatiga |
dc.title |
Caracterització i simulació d'un assaig de fatiga mecànica per a cobertes de roda |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
El sector de l’automoció és un àmbit extremadament competitiu, en el qual els grans fabricants d’automòbils sotmeten totes les peces a un gran número d’assajos abans de ser homologades. Alguns d’aquests són prou exigents i requereixen, sovint, diferents iteracions de modificació de les peces. Davant això s’intenta conèixer al màxim els testos per tal d’evitar fer modificacions de la peça un cop els utillatges de fabricació, motlles en aquest
cas, ja estan construïts.
L’objectiu d’aquest projecte ha estat caracteritzar un d’aquests assajos i establir un procediment per conèixer si la peça podrà passar o no l’assaig. L’objecte d’estudi és una coberta de roda i es tracta d’un assaig de fatiga mecànica en el qual se simula la circulació del vehicle per carreteres mal pavimentades. L’assaig consta d’un cilindre, amb un seguit de sortints, que fa la funció de carretera i sobre el qual es fa girar una roda amb una càrrega que simula el pes del vehicle. Els impactes produeixen una acceleració aproximada de 13,5G a la roda i la coberta ha de ser capaç de suportar tres milions de d’impactes.
S’ha fet un anàlisi de l’assaig per tal de definir correctament les càrregues a les quals està sotmesa la peça i s’ha fet una breu descripció de les cobertes de roda.
El desenvolupament del procediment s’ha fet a partir d’un cas concret. Fonamentalment, el
que s’ha fet ha estat realitzar simulacions amb un programa d’elements finits (Marc) en un cas estàtic per tal de trobar els diferents estats de càrrega i passar posteriorment a calcular la tensió mitjana i la tensió alternativa a les quals estan sotmesos els punts crítics. Després s’ha obtingut la tensió alternativa equivalent a una tensió mitjana nul·la per tal de comparar-la amb les dades de les corbes S-N del material.
Per assegurar la solidesa de la simulació i la validesa de les condicions de contorn s’han simulat una a una en un sistema simplificat, un disc massís molt més previsible i on els valors d’alguns resultats són calculables manualment. |