dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria Mecànica |
dc.contributor |
Roger Casals, Lluís |
dc.contributor.author |
López Almirall, David |
dc.date |
2014-06 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/23453 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria mecànica::Disseny i construcció de vehicles::Automòbils |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria mecànica::Mecànica |
dc.subject |
Automobiles, Racing -- Springs and suspension |
dc.subject |
Automobiles, Racing -- Dynamics |
dc.subject |
Automòbils de competició -- Ressorts i suspensió |
dc.subject |
Automòbils de competició -- Dinàmica |
dc.title |
Dinàmica d’un vehicle de Formula Student |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
El present document és un recull de la informació generada durant el disseny de les suspensions del CAT07e, tercer monoplaça elèctric de l’equip de Formula Student: ETSEIB Motorsport de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona.
Aquest projecte se centra en l’estudi dinàmic del vehicle de competició i s’estructura en un seguit de temàtiques; es descriu l’inici del disseny, el posterior anàlisis de components, la seva fabricació i muntatge. Aquestes s’han agrupat en un conjunt de capítols l’ordre dels quals és el corresponent per al seu disseny des de l’inici. A més, s’ha creat un programa informàtic (ETSEIB Motorsport Suspensions) que ajuda a l’estudi i disseny del monoplaça, l’automatitza, i permet una millor comprensió i posada en pràctica de les equacions descrites.
El primer capítol tracta sobre tota la dinàmica del vehicle, oferint una vessant teòrica per a la comprensió de les equacions i la seva influència en la dinàmica del vehicle, i una vessant pràctica que descriu les dades del CAT07e i mostra els resultats obtinguts per aquest vehicle en concret. Aquest és el capítol més extens i important del projecte de cara al disseny del vehicle; descriu des de la distribució de la massa del vehicle, l’elecció de les molles i els esmorteïdors, el càlcul de les estabilitzadores, les variacions de les càrregues normals de les rodes en diferents escenaris, como una frenada o acceleració longitudinal, lateral i la influència de l’aerodinàmica. Aquest capítol conclou amb el càlcul de les sol·licitacions mecàniques dels elements de la suspensió i el seu dimensionament.
El segon capítol explica el disseny de l’assemblatge de les suspensions, es descriu totes les opcions plantejades i la seva final elecció. Per últim, es mostren totes les peces dissenyades i s’explica el seu funcionament en el conjunt del vehicle.
Finalment, s’ha afegit un tercer capítol que es troba en la secció dels Annexes on es mostra l’anàlisi amb elements finits dels components dissenyats per tal de minimitzar la massa. Per acabar, es presenta el procés de fabricació i muntatge de les suspensions, l’impacte ambiental i el pressupost del projecte. |