dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Estadística i Investigació Operativa |
dc.contributor |
Pi Amorós, Carlota |
dc.contributor.author |
Olives Ramis, Manuel |
dc.date |
2014-06 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/23125 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Energies::Energia elèctrica::Electricitat |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Economia i organització d'empreses::Microeconomia::Empreses |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Informàtica::Intel·ligència artificial |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Matemàtiques i estadística::Estadística matemàtica::Sèries temporals |
dc.subject |
Electric utilities -- Prices |
dc.subject |
Electric measurements -- Mathematical models |
dc.subject |
Time-series analysis |
dc.subject |
Neural networks (Computer science) |
dc.subject |
Empreses elèctriques -- Tarifes |
dc.subject |
Electricitat -- Mesuraments -- Models matemàtics |
dc.subject |
Sèries temporals -- Anàlisi |
dc.subject |
Xarxes neuronals (Informàtica) |
dc.title |
Predicci o del preu horari de l'electricitat mitjan cant models de s eries temporals i xarxes neuronals |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
L'electricitat és un bé que no es pot emmagatzemar a gran escala. És a dir, la producció i el
consum ha de coincidir en tot moment (descomptant les pèrdues per efecte Joule). Aquesta
característica és bàsica per entendre el funcionament del mercat atès que el preu horari de
l'electricitat del mercat majorista (tant pel mercat diari com per qualsevol dels mercats
intradiaris) depèn en tot moment de l'oferta i la demanda en cada horitzó temporal.
HolaLuz.com, comercialitzadora elèctrica per la qual es realitza aquest projecte, actualment
compra tota l'energia elèctrica en el mercat diari. Posteriorment ven aquesta electricitat en
el mercat minorista i hi aplica un marge brut de 2 D/MWh en el cas de tarifes domèstiques i
de 5 D/MWh en el cas de tarifes per PIME. Si es ponderen aquests marges per la cartera de
clients, resulta un marge global de 2,5 D/MWh. HolaLuz.com treballa doncs amb un marge
brut equivalent al 2,5 % de les vendes. És un marge estret, que fa que el negoci requereixi
un gran volum per a ser rendible.
En el mercat diari es gestiona la major part de l'energia. De fet, el 71 % de l'energia
generada en el mercat ibèric durant el 2013 s'ha negociat en aquest mercat. Tot i així,
existeixen alternatives que podrien minimitzar el cost d'adquisició com poden ser els mercats
intradiaris. Per tant, conèixer el comportament del preu de l'electricitat a curt termini pot
suposar un gran avantatge competitiu atès que permetria escollir la millor opció de compra
i repercutiria directament en el marge.
L'objectiu d'aquest projecte és dotar a l'empresa d'una eina per predir la diferència del
preu horari de l'electricitat entre el mercat diari i l'intradiari 1. D'aquesta manera es podrà
avaluar la diferència de preu en cada franja horària i escollir el mercat que minimitzi el cost.
Per tal d'estudiar el comportament dels mercats, es dissenya una metodologia basada en les
sàries temporals amb introducció de variables exògenes i tractament de valors atípics. És
a dir, models que tenen en compte tant valors passats del propi preu de l'electricitat com
variables externes a aquest (demanda, energia eòlica, etc.). Aquests tenen com a finalitat
predir la diferència del preu horari de l'electricitat i s'actualitzen al llarg de l'any 2012,
permetent estudiar-ne l'evolució. Amb aquestes prediccions, s'aconsegueixen desviacions
anuals d'un 12,99 % en el mercat diari i d'un 13,14 % en el cas de la primera sessió del
mercat intradiari.
També es crea un model basat en xarxes neuronals per predir el mercat diari. L'objectiu
és determinar si un model d'aquestes característiques podria utilitzar-se, amb garanties,
per predir el preu de l'energia elèctrica. S'observa com, per a la predicció dels preus de
l'electricitat, els models de sèries temporals s'adapten millor tant per la seva claredat com
pels resultats obtinguts.
Finalment s'ha obtingut una eina que permet, a l'empresa, prendre decisions de negoci que
impliquen millores en el seu marge brut d'entre el 2 % i el 17 % en funció de l'escenari que
es contempla. |