Abstract:
|
El saber i el coneixement semblen haver perdut atractiu i prestigi entre els valors
dominants de l’alumnat. Intueixen, erròniament, que la possessió de coneixements i de
competències tècniques ja no és una manera segura de trobar una feina en el futur, ja que
l’univers mediàtic que contemplen els convida a creure que en la societat és molt més fàcil
obrir-se camí en camps aliens al saber. Una altra dificultat neix de la cultura de la
immediatesa, on tota acció ha de tenir una satisfacció ràpida. I si a aquests fets hi afegim
un abús de classes magistrals a l’aula, per part del professorat, ens trobem davant d’uns
ingredients que incrementen, de manera rellevant, el nivell de desmotivació de l’alumnat.
Per corregir aquest problema es proposa aplicar, a l’aula, tècniques debat i de joc per,
entre d’altres, l’alumnat aprengui que cal esforç, disciplina i, sobretot, constància per poder
adquirir el valor del coneixement.
El fet d’utilitzar el debat i el joc, com a recursos educatius, permet que l’alumnat
desenvolupi capacitats cognitives i emocionals que li permetran gestionar situacions reals
en la seva vida quotidiana. El fet de saber fer-se entendre, de poder defensar la pròpia
postura, de saber escoltar, de saber rectificar els punts de vista subjectius i de saber
prendre la decisió correcte en un moment donat fa que l’alumnat adquireixi un major grau
de maduresa que li permetrà desenvolupar-se com persona, i disposar de recursos per
integrar-se en la societat.
El present Treball serveix per identificar i analitzar tècniques de joc i de debat existents.
És, doncs, a partir d’aquest anàlisi realitzat, on s’ha arribat a la proposta de tres activitats
de debat, i a tres activitats de joc, i en aquest sentit, les mateixes són una mostra de tot el
que es podria treballar des de la tecnologia a través d’aquests recursos educatius. Per
completar les activitats proposades, s’han establert una sèrie d’indicadors, que serveixen
per avaluar els objectius fixats, i poder desenvolupar en posterioritat la millora de les
activitats proposades, segons el grau de satisfacció expressada, tant per l’alumnat com
per el mateix professorat. |