Abstract:
|
Malgrat que l’estadística està en un dels millors moments respecte l’ensenyament universitari, no es pot dir el mateix en el cas de l’ESO; a la gran majoria d’Instituts els alumnes acaben l’ensenyament obligatori havent vist molt poca estadística.
Són moltes les possibles causes d’aquest fet, però les més importants podrien ser que la bibliografia existent redueix l’interès dels alumnes i que l’estadística té una escassa aparició a la Selectivitat.
En aquest treball presentem un dossier que intenta acostar l’estadística als alumnes de 4t d’ESO. És un material que conté problemes originals i ben contextualitzats creat amb la voluntat de despertar l’interès dels alumnes per l’estadística.
Un segon problema analitzat és la poca relació que tenen les matemàtiques amb altres assignatures del currículum. Actualment s’insisteix que hi ha d’haver una relació més gran entre totes les matèries i que totes elles han de potenciar les competències bàsiques.
En aquest sentit, és poc comprensible que les assignatures d’informàtica i tecnologia expliquin com s’utilitzen els fulls de càlcul sense relacionar-se amb les matemàtiques. Tan important és que l’alumne pugui utilitzar l’Excel com que entengui quin és el seu fonament matemàtic.
Per solucionar això, proposem incorporar la formació en l’ús de fulls de càlcul al dossier d’estadística. D’aquesta manera combinem l’ensenyament matemàtic amb l’informàtic.
Quant als continguts, el dossier explica conceptes d’estadística descriptiva i mesures de centralització i dispersió. |