Abstract:
|
Aquest document presenta al lector la problemàtica que suposa el transport de contenidors buits en l’àmbit del sector marítim i del transport intermodal. Un cop observat el rerefons d’aquesta problemàtica, l’autor cerca presentar-hi una solució i per acabar, intenta validar-la i comprovar-ne els hipotètics efectes sobre la situació real.
Inicialment s’insereix el lector en el sector del transport marítim de mercaderies i en el comerç internacional mitjançant els contenidors com a unitat de càrrega exposant-ne les principals característiques. Tot seguit, s’expliquen els trets principals de la problemàtica en debat (localització, causes, conseqüències i costos associats). Identificat l’assumpte dels contenidors buits, s’exposen les estratègies usades actualment per a atenuar les conseqüències del problema. Per donar una àmplia visió l’autor s’entrevista amb tres dels principals agents del sector: una consultoria marítima, una terminal portuària i la línia naviliera amb més pes en el mercat.
A continuació, es presenta un model d’optimització matemàtic que pretén donar suport a la resolució de la qüestió en estudi. Finalment, després d’implantar el model amb el programari informàtic adequat es comprova la funcionalitat d’aquest i s’incorporen dos casos de resolució que cerquen modelar situacions reals.
En conclusió, els resultats que mostra el projecte permeten corroborar-ne la seva utilitat i les seves aplicacions reals. Després d’introduir uns jocs de dades ajustats en la mesura del possible a la realitat, s’observa com algunes de les estratègies reals ajuden a mitigar el transport de contenidors buits i d’altra banda, com aquest transport augmenta cada vegada que s’incrementa el desbalanç comercial de les diferents regions de comerç mundials. |