Abstract:
|
En els darrers anys la demanda per part de la societat d'energies renovables i sistemes de
mobilitat m es sostenibles ha augmentat substancialment i cada cop amb unes exig encies
superiors. Aquest projecte centra el seu radi d'acci o en la recerca de sistemes de mobilitat
m es sostenibles. A partir d'un projecte intern de l'ETSEIB, l'ETSEIB Motorsport, que
cada any desenvolupa un vehicle de competici o per a participar en una competici o entre
universitats de tot el m on, la Formula Student, s'ha desenvolupat aquest projecte nal de
carrera.
L'any 2012 i per primera vegada a l'ETSEIB el vehicle dissenyat pels alumnes era de propulsi
o el ectrica i per tant disposava d'unes bateries d'i o liti per a poder subministrar l'energia
necess aria als motors. A partir d'aquest punt es crea la necessitat de disposar d'un carregador
per a les bateries del vehicle que pugui realitzar la c arrega en un cert interval de temps
xat, assegurant unes condicions en el corrent de c arrega i de seguretat de les bateries. Les
primeres opcions plantejades anaven en la direcci o d'usar un carregador de bateries comercial
per o aviat aquests quedaren descartats ja que o b e tenien un preu fora de l'abast de
l'equip o b e no complien amb les especi cacions de seguretat que es desitjaven.
Per tant, i per tal d'abaratir el cost de l'equip per o mantenir les especi cacions xades, es
va optar per desenvolupar un equip propi. El projecte consisteix en el desenvolupament
del carregador pr opiament dit, es a dir la font de corrent controlada que s'empra per a
subministrar l'energia a les bateries. Es pot subdividir en dos grans blocs.
El primer bloc consisteix en la implementaci o del convertidor. S'ha optat per una estructura
de recti cador trif asic no controlat i un convertidor CC/CC reductor o buck. Per dur-ho a
terme s'empra un equip comercial que integra els semiconductors necessaris juntament amb
les mesures b asiques per a poder implementar el lla cos de control de l'equip. El segon bloc
es la implementaci o dels lla cos de control. Per tal de materialitzar aquesta etapa es far a us
d'una placa de control gestionada per un DSP (Digital Signal Processor) per implementar el
control del convertidor reductor, que segueix les consignes del BMS (Battery Management
System) que en tot moment supervisa l'estat de les bateries i en calcula les condicions ideals
de c arrega. La programaci o del software de control del convertidor s'ha realitzat mitjan cant
el software Code Composer Studio (CCSv5), que permet programar el DSP en llenguatge
C.
La comunicaci o entre el carregador i el BMS es realitza mitjan cant CAN amb protocol CAN
bus 2.0A. |