Abstract:
|
Aquest treball, titulat “Recursos d’història de les matemàtiques per millorar l’aprenentatge”, se centra en la història de les matemàtiques i la seva utilització en l’ensenyament. Es tracta d’un treball que podem dividir en dues parts. Una primera on es fa un estudi sobre la situació de la història de les matemàtiques en l’educació actual i una segona on es proposen quatre recursos històrics per treballar a Secundària.
A la primera es fa aquest estudi tant en el context més proper com a nivell internacional. Seguidament, s’exposen els motius pels quals pot ser beneficiós introduir la història de les matemàtiques a les pròpies classes de matemàtiques. S’analitzen, també, els límits i riscos que hi pot haver a l’hora d’implementar-ho a una aula, com s’hauria de fer perquè l’alumnat aprengui mitjançant aquests recursos i quins textos són els que s’han de treballar.
Bàsicament, aquests aspectes han d’estudiar-se sempre pensant en una pregunta clau: què aportarà aquest recurs a la formació matemàtica i personal de l’alumnat? Aquesta és la pregunta que ens hem de fer sempre quan portéssim qualsevol recurs a una aula, i en particular, un recurs històric.
A la segona part, cadascun dels recursos proposats està destinat a un dels quatre cursos que componen l’Educació Secundària Obligatòria. Tots ells estan relacionats amb algun dels contextos que proposa el currículum oficial de Secundària. Un dels recursos s’explica detalladament a la memòria, els altres tres als annexos.
Els recursos proposats són: “Les primeres aproximacions del nombre”, “Els jocs d’atzar en diferents cultures. Els inicis de la teoria de la probabilitat”, “Els orígens de l’àlgebra simbòlica. L’equació de segon grau” i “El triangle aritmètic de Blaise Pascal (1623-1662)”. De tots ells es fa una fitxa amb aspectes més tècnics de cadascun i es proposa una implementació dividida per sessions.
En definitiva, el treball, a més d’aportar aquests recursos concrets, proporciona als professors elements de reflexió sobre la utilització de la història de les matemàtiques per a millorar la formació de l’alumnat. |