dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Pallarés Viña, Miguel Juan |
dc.contributor.author |
Escusa Palazón, Carlos Francisco |
dc.date |
2012-06-26 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/17713 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Sociologia de l'educació |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Psicologia de l'educació::Orientació a l'estudiant. Tutors i tutoria |
dc.subject |
Educational sociology |
dc.subject |
Vocational guidance |
dc.subject |
Coeducation |
dc.subject |
Tecnologia |
dc.subject |
Orientació |
dc.subject |
Estudis |
dc.subject |
ESO |
dc.subject |
Preferències |
dc.subject |
Tria |
dc.subject |
Professions |
dc.subject |
Dificultats |
dc.subject |
Recursos |
dc.subject |
Propostes |
dc.subject |
Sociologia de l'educació |
dc.subject |
Orientació professional |
dc.subject |
Coeducació |
dc.title |
Què vull fer després de l’ESO? |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
Quart de la ESO és un curs on l’alumnat ha de prendre una de les decisions més importants de tota l’etapa educativa. La decisió sobre quins estudis cursar o quin camí seguir l’any següent marcarà el seu futur.
Quin paper juguen la procedència de l’alumnat, el context familiar i el context socioeconòmic en aquesta presa de decisió? Les expectatives dels joves de quart d’ESO estan relacionades amb la desigualtat social? Influeix si es tracta d’un institut de centre o de barri a l’hora d’escollir l’itinerari formatiu? Fins a quin punt la cruïlla que suposa el pas a l’educació post obligatòria és un encreuament de camins amb dificultats de decisió i d’elecció per al jovent?
Amb aquest treball s’intenten donar resposta a aquestes i altres preguntes, mostrant les tendències que segueixen els alumnes a l’hora d’escollir les seves preferències, focalitzant especialment l’atenció en les vies de caire tècnic.
La primera part d’aquesta memòria consisteix en la definició i contextualització de l’actual marc educatiu seguida de la recerca de dades existents sobre les tendències que segueix l’alumnat de Catalunya respecte a la gran pregunta que tots ells es fan: “Què vull fer després de l’ESO?”.
A continuació es realitza un estudi sociològic, mitjançant enquestes, entre una mostra d’alumnes de 4t d’ESO de diferents centres de Barcelona i comarques per tal de, partint d’unes hipòtesis prèviament triades, analitzar en què es basa l’elecció i quins són els principals factors que hi influeixen (entorn, família, escola, etc.) per poder detectar carències i dificultats que afecten a la seva lliure elecció.
Un cop analitzats els resultats es proposen accions i recursos que poden ser utilitzats en els diferents centres per garantir i facilitar la informació i suport als alumnes per tal de diversificar la seva tria en acabar els estudis obligatoris. |