To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2445/33609

Graduate labor mismatch in Central and Eastern Europe
Kucel, Aleksander; Vilalta-Bufí, Montserrat; Róbert, Péter
Universitat de Barcelona
[cat] Utilitzant l’enquesta REFLEX/HEGESCO, aquest article explora la probabilitat de desajustament entre educació i treball a l’Europa de l’Est i Central. Classifiquem els països en dos grups segons la transparència dels títols educatius al mercat de treball. Polònia, la República Txeca i Eslovènia formen el grup amb més transparència, i Hongria, Lituània i Estònia formen el grup amb més opacitat. Analitzem tres tipus de desajustaments: el vertical (infra‐, sobre‐educació), l’horitzontal (desajustament del camp d’estudi) i el desajust en habilitats. Focalitzem l’anàlisi en l’efecte dels camps d’estudi i les competències dels individus en el desajustament del mercat laboral en aquests països. Els resultats mostren importants diferències entre els dos grups de països estudiats.
[eng] Using cross‐section data from the REFLEX/HEGESCO surveys, this paper explores the likelihood of education‐job mismatch in Central and Eastern Europe. We classify countries in two groups according to the signaling strength of their educational credentials: the occupational labor market group (Poland, Czech Republic and Slovenia) and the internal labor market group (Hungary, Lithuania and Estonia). We analyze three types of mismatch: the vertical mismatch (under‐/over‐education), horizontal mismatch (inadequacy of the field of study) and, finally, skills mismatch. We are particularly interested in studying how fields of study and individual competencies affect mismatch in the labor market in these economies. Results indicate that fields of study and individual competencies both significantly affect the likelihood of various types of mismatch. There are important differences between occupational and internal labor market structures in terms of mismatch determinants.
Politica educativa
Projecte educatiu
Treball de camp
Investigació activa en l'educació
Orientació professional
Europa de l'Est
Educational policy
School management and organization
Field work (Educational method)
Action research in education
Vocational guidance
Eastern Europe
cc-by-nc-nd, (c) Kucel et al., 2011
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Working Paper
Universitat de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Kucel, Aleksander; Vilalta-Bufí, Montserrat
Kucel, Aleksander; Vilalta-Bufí, Montserrat
Kucel, Aleksander; Masferrer Llabinés, Núria; Vilalta-Bufí, Montserrat
Kucel, Aleksander; Vilalta-Bufí, Montserrat
Kucel, Aleksander; Vilalta-Bufí, Montserrat
 

Coordination

 

Supporters