dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Pallarés Viña, Miguel Juan |
dc.contributor.author |
Esqué Garcia, Pau |
dc.date |
2011-06-29 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/16861 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari::ESO |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Material didàctic::Objectes d'aprenentatge |
dc.subject |
Technology--Study and Teaching (Secondary) |
dc.subject |
Multicultural education |
dc.subject |
Tecnologia |
dc.subject |
Activitat xinesa |
dc.subject |
Alumnes nouvinguts |
dc.subject |
Activitat magrebí |
dc.subject |
Adaptació curricular |
dc.subject |
Tecnologia--Educació secundària |
dc.subject |
Educació intercultural |
dc.title |
Una visió de les diferents cultures de l’alumnat nouvingut a través de la tecnologia |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
El treball fi de màster té com objectiu adequar el currículum d’ESO de tecnologia a les
cultures dels nouvinguts. Per fer-ho, primer es fa un repàs de la situació actual que hi ha
amb els alumnes nouvinguts als centres educatius de secundària i es revisen algunes
actuacions com per exemple l’aula d’acollida. Un cop s’ha vist la procedència de l’alumnat
nouvingut, s’han escollit les tres cultures més representatives d’aquest alumnat. Aquestes
són les cultures originàries del Marroc, l’Equador i la Xina.
A continuació es fa una anàlisi del currículum de primer a tercer d’ESO de l’assignatura de
tecnologies i de l'optativa de tecnologia de quart d’ESO. En aquesta anàlisi es busquen
els continguts que són susceptibles d’incorporar aspectes propis de les cultures dels
nouvinguts. D’aquesta anàlisi es conclou que per primer d’ESO es pot incloure una activitat
en el tema la tecnologia i el procés tecnològic: eines i materials i a disseny i construcció
d’objectes. A segon d’ESO s’hi poden encabir al tema de processos i transformacions
tecnològiques en la vida quotidiana. A tercer d’ESO ens trobem amb dos temes on es pot
dur a terme la proposta: màquines, mecanismes i estructures i els projectes tecnològics.
Per quart d’ESO hi ha un únic tema que es pugui adequar que és l’habitatge.
A partir dels continguts curriculars que s’han extret de l'anàlisi, es plantegen sis
activitats que transmeten a través de la tecnologia trets característics dels països d’origen
dels nouvinguts. Les activitats proposades són: la pràctica d’escriptura xinesa amb tinta
xina, construcció d’un tangram, explicació del sistema de producció de comerç just de
roses a l'Equador, representació de l'estructura de la presa de les tres gorges, la construcció
d'una maqueta de l'Atlas i la construcció d'un instrument de la música quítxua: la quena.
En el present treball es demostra que la tecnologia té una vessant cultural que molts cops no
es té present. Així, a través de la tecnologia de cada cultura ens hem aproximat a la cultura
dels nouvinguts. |