Abstract:
|
L’autobús es caracteritza principalment per una de les seves millors virtuts, la major capacitat per transportar passatgers en relació al vehicle privat. Aquest fet constitueix una potencialitat diferencial que es tradueix en una menor ocupació de l’espai i una menor producció de contaminació atmosfèrica per persona transportada. És per això que les condicions actuals, amb un augment de la població i on el mon està patint una de les seves pitjors crisis financeres, incentiven ara més que mai a potenciar i millorar les xarxes de transport públic. Aquest desenvolupament s’ha de fer mitjançant un planejament a nivell global i amb visió de futur, sempre dins del context de les noves necessitats, de les tendències de la mobilitat i l’aparició de nous centres d’atracció i generació de viatges.
D’aquesta manera, el transport en superfície resulta ser un element clau dins del sistema de transport col·lectiu, de forma que és necessari oferir un servei òptim que desenvolupi i millori les seves prestacions.
El principal objectiu d’aquesta Tesina és proporcionar unes noves directrius a les metodologies que s’han estat portant a terme en els processos d’adequació de les xarxes de transport públic en superfície (TPS) pels plans estructuradors del territori. Per aconseguir-ho, s’ha emprat com a exemple per analitzar i avaluar les diferents metodologies la comarca del Bages, que, tot i disposar de xarxa de ferrocarril, no s’ha entrat en el seu estudi detallat degut a l’elevada inversió econòmica necessària per a la seva millora, tenint en compte la recessió econòmica que vivim.
En l’anàlisi de la comarca, s’ha estudiat les variables territorials població, densitat, coeficient de Davies i variables de mobilitat com l’índex de motorització, l’autocontenció i les diferents enquestes de mobilitat generades per la Generalitat de Catalunya. Per altra banda, també s’ha analitzat l’oferta i la demanda del transport en superfície utilitzant conceptes com nombre d’expedicions i freqüències de pas dels serveis, així com el temps de recorregut o la durada del trajecte, variables que estableixen la competitivitat del transport públic respecte el privat.
A més a més, es realitza una avaluació econòmica i mediambiental de la implantació de la totalitat de les propostes establertes pel Pla de Millora del Servei de Transport Públic del Bages, redactat i aprovat el 2008.
Finalment, es realitza una avaluació dels Plans vigents i una diagnosi de la situació de la comarca, permetent així realitzar recomanacions amb perspectiva global, per un millor aprofitament dels recursos atenent als condicionants de l’entorn i sense deixar de banda el seu compromís funcional. |