To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2099.1/12779

Nou disseny d'una bicicleta plegable
Vidal Pons, Jordi
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Resistència de Materials i Estructures a l'Enginyeria; Vázquez Solsona, Juan José
La idea d’aquest projecte va sortir de la intenció de crear una bicicleta que es pogués plegar però que tingués un disseny especial. El tret més característic és la seva barra central, que substitueix el típic quadre de les bicicletes. Per tal d’aconseguir un aspecte modern i inspirar senzillesa al producte final, aquesta barra central s’el·labora amb un tub rectangular. Això fa que també sigui més pràctic ja que en el moment de soldar-hi les peces el cordó de soldadura és més fàcil de realitzar. Per altra banda, cal mencionar que l’elecció del tub rectangular ha fet necessari el disseny d’un nou eix per a la roda posterior, ja que aquest només va subjectat per un dels costats (la barra central es troba desplaçada). Per tal de poder concluir aquesta idea, s’ha roscat l’extrem de l’eix que va posicionat en la barra i d’aquesta manera poder unir-los amb una femella. Tot això fa que també s’hagi hagut de dissenyar un casquet per poder subjectar els coixinets que transmeten la rotació de la roda sense afectar a la barra. La bicleta presenta una guia per al seient amb una variació respecte a una guia convencional: cap a mitjan guia es troba un cub que fa possible la unió del conjunt del seient a la barra per mitjà d’una soldadura. Un tret que s’ha hagut de tenir en compte és la llargada de l’eix del pedalier per tal de no fer coincidir les bieles amb la barra. La bicleta es plega mitjançant una frontissa situada al centre de la barra que fa que les dues rodes quedin de manera paral·lela. Per tal de reduïr el màxim volum possible hi ha la possibilitat de modificar l’alçada del seient i del manillar. I per reduïr el volum lateral s’han inclòs uns pedals plegables i s’han dissenyat unes manetes que s’amaguen dins el manillar. Per a les peces fabricades, s’han escollit dos materials (acer i HPDE) que aporten lleugeresa al producte final, resistència enfront a les solicitacions sotmeses i una manipulació senzilla a través de mecanitzats i moldejats. Per tal d’aconseguir el disseny final d’aquesta bicicleta, s’ha dut a terme un estudi acurat de les característiques de moltes bicicletes plegables que es troben en el mercat actualment. S’han escollit les característiques que permeten que el producte final aconsegueixi presentar els objectius que s’han plantejat des del començament del projecte: havia de ser un producte apte per ser utilitzat en zones urbanes, que es pogués entrar a qualsevol edifici i transport urbà; amb un mecanisme de plegat senzill per tal que la pogués emprar qualsevol persona i que pogués ser plegada i desplegada amb regularitat; que ocupés el mínim volum possible i que sigui un producte amb una acceptable qualitat-preu, buscant el mínim valor de venda. En relació amb el darrer punt, per tal d’aconseguir que la bicicleta sigui el més econòmica possible, s’ha fet una recerca de tots els preus de les peces que són comprades i finalment s’ha decidit que s’hauria de buscar empreses majoristes en el mercat de bicicletes. En el tema dels materials, s’ha tingut en compte el preu de venda per poder fabricar les peces dissenyades. En el cost final també s’ha tingut en compte la mà d’obra i el tipus de fabricació. Amb tot el que s’ha explicat anteriorment, el presupost final és aproximadement de 200 €. Així i tot, com que un dels objectius principals és que la bicicleta destaqui pel seu baix preu respecte a les bicicletes plegables ja existents en el mercat s’ha el·laborat un segon presupost traslladant la fabricació d’aquesta bicicleta al continent asiàtic, essent aquest aproximadament de 40 €.
-Bicicleta
-Plegable
-Econòmica
-Lleugera
-Frontissa
-Disseny
Bachelor Thesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters