dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria Mecànica |
dc.contributor |
Martín Batlle, Mateu |
dc.contributor.author |
Solé Martorell, Joan Jordi |
dc.coverage.spatial |
east=-82.36659559999998; north=23.1135925; name=L'Havana, Cuba |
dc.coverage.spatial |
east=4.871985399999971; north=50.4673883; name=Namur, Bèlgica |
dc.date |
2010-06 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/10402 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria mecànica::Disseny i construcció de vehicles::Ferrocarrils |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria mecànica::Processos de fabricació mecànica::Màquines i mecanismes |
dc.subject |
Railroads -- Design and construction |
dc.subject |
Machine design |
dc.subject |
Ferrocarrils -- Projectes i construcció |
dc.subject |
Maquinària -- Disseny |
dc.title |
Disseny del mecanisme de trampella frontal del tren regional Aràbia |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
Aquest projecte té com a propòsit dissenyar i construïr per els trens de la sèrie Aràbia de CAF
(Construcciones y Auxilar de Ferrocarriles) un mecanisme que permet l’obertura i el tancament
de les tapes frontals dels conjunts motor i conjunt cabina que s’encarreguen de protegir
l’enganxall dels fenòmens atmosfèrics, formen part del perfil aerodinàmic del tren i embelleixen
les parts extremes dels trens. És a dir que es un mecanisme de trampella que permet
escamotejar les tapes de fibra per a poder arribar a l’enganxall del tren en cas de que aquest
s’hagi d’enganxar a un altre tren.
També té com a objectiu seguir les diferents etapes des de que s’inicia el procés de disseny del
mecanisme, els diferents assajos del mecanisme, l’estudi econòmic del projecte i el seguiment
de la sèrie de fabricació.
Els fabricants del tren proveeixen el seu model 3D del tren per a poder situar el mecanisme i
definir el moviment exacte de les tapes de manera que s’eviten possibles interferències amb les
altres parts del tren.
Per a seguir tot el projecte s’han utilitzat diversos programes informàtics segons les diferents
parts del projecte. El mecanisme s’ha dissenyat utilitzant un programa de CAD 3D (Dibuix
Assistit per Ordinador) que s’anomena INVENTOR 2010 desenvolupat per l’empresa
Autodesk. El dimensionament de certes peces ha requerit l’ús de programes de simulació per
elements finits, en aquest cas és un mòdul del mateix programa que resol problemes d’elements
finits. El sistema operatiu que els suporta es el Windows XP de Microsoft.
Aquest mecanisme només té una funció específica i ha estat dissenyat exclusivament per a
aquest efecte. El mecanisme és manual, per tant s’han tingut en compte tots els requeriments
hergonòmics per a que l’usuari del mecanisme el pugui accionar. També s’han considerat les
repercussions mediambientals que pot suposar el projecte. |