dc.contributor |
Universitat de Barcelona |
dc.contributor.author |
Giné, Núria |
dc.contributor.author |
Piqué Simón, Begoña |
dc.date |
2012-04-23T10:51:36Z |
dc.date |
2012-04-23T10:51:36Z |
dc.date |
2010 |
dc.identifier.citation |
1886-1946 |
dc.identifier.citation |
579736 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2445/24371 |
dc.format |
17 p. |
dc.format |
application/pdf |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
ICE Universitat de Barcelona |
dc.relation |
Reproducció del document publicat a: http://doi.org/10.1344/reire2010.3.1315 |
dc.relation |
REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 2010, vol. 3, num. 1, pág. 66-83. |
dc.relation |
http://doi.org/10.1344/reire2010.3.1315 |
dc.rights |
cc-by (c) Giné, Núria., et al., 2010 |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es |
dc.subject |
Educació secundària obligatòria |
dc.subject |
Pràctiques pedagògiques |
dc.subject |
Aprenentatge |
dc.subject |
Secondary education |
dc.subject |
Student teaching |
dc.subject |
Educational experiences |
dc.subject |
Learning |
dc.title |
Components del procés interactiu que afavoreixen la formació de l'alumnat a l'educació secundària obligatòria |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.description.abstract |
L'educació secundària obligatòria sembla que estigui permanentment en crisi: situacions conflictives entre els diferents agents, fracàs escolar, bullying o reiterades modificacions curriculars són alguns dels múltiples exemples que envaeixen els medis educatius i el debat social i accentuen les crítiques i les experiències negatives que es donen en aquesta etapa educativa. Certament, la secundària obligatòria té com a repte fonamental la comprensivitat, que comporta l'atenció a la diversitat de tots els adolescents en una etapa vital complicada; aquest repte educatiu i social, sens dubte, ha de tenir ombres, però també té llums en forma d'experiències reeixides que convergeixen en un millor i major aprenentatge de l¿alumnat. La recerca que es presenta en aquest article es proposa fer emergir i difondre les característiques que reuneixen les pràctiques exitoses que es donen a les aules de la secundària obligatòria. La metodologia usada per assolir aquesta finalitat essencial ha estat el recull i l'anàlisi de relats de persones de diferents trams d'edat sobre les seves millors experiències en la secundària obligatòria com a alumnes.Els diversos objectius que es pretenen amb el recull i l'estructuració d'aquestes veus es poden sintetitzar en dos: identificar les característiques essencials o components de les «bones pràctiques» i contribuir a la reflexió i el debat en la formació inicial i permanent del professorat. A partir de les aportacions recollides es pot concloure que: - A l'ESO, en el nostre context, es registren nombroses experiències reeixides per a l'aprenent. Les experiències tenen incomptables formes de concretar-se en la pràctica (en forma de projectes, plans estratègics, programes concrets de determinades matèries, etc.). - Malgrat la diversitat de pràctiques concretes, hi ha un nombre reduït de components que determinen i caracteritzen aquestes pràctiques reeixides. El nostre treball identifica aquests components i els agrupa en cinc categories que es refereixen a aspectes de metodologia, continguts, relació educativa, relació entre iguals i projecte de centre. |