Abstract:
|
Un dels aspectes principals en els que està centrada l’actualitat del món educatiu
és la problemàtica relacionada amb els baixos índexs de rendiment dels alumnes i
la mala relació entre les famílies i els centres. Al llarg del temps, les Normes ISO
han anat ocupant una posició cada vegada més important per tal que les
empreses milloressin la qualitat dels seus serveis. En conseqüència, poden
representar un nou mètode per a obtenir millores en el procés educatiu.
La Norma ISO 9001 fa referència als requisits necessaris de tot sistema de gestió
de qualitat, és a dir, les condicions de treball que ha de seguir el centre. És
necessari entendre totes les activitats com un procés amb unes instruccions
associades, unes persones encarregades, uns recursos a utilitzar, etc. Tota
aquesta informació ha d’estar documentada i vigilada, i la millora en el sistema de
la qualitat s’obtindrà a partir de l’anàlisi i la verificació de les disconformitats,
assumint també els comentaris o queixes de les famílies.
La difusió de les Normes ISO en l’àmbit educatiu no és, avui en dia, molt elevada.
Els alts costos de la certificació i de les revisions periòdiques, així com la dificultat
a l’hora d’interpretar el contingut de la normativa, frenen la seva expansió. No
obstant, els centres educatius que en disposen les utilitzen en una doble vessant:
d’una banda, milloren els seu funcionament intern (com ara els processos del
centre, el rendiment dels alumnes o la satisfacció de les famílies), mentre que, de
l’altra, projecten cap a l’exterior una imatge de qualitat, credibilitat, seriositat i
compromís amb l’educació dels seus alumnes. Només des d’una millora interna
del funcionament del centre pot millorar la qualitat global i, en aquest sentit, les
Normes ISO hi donen resposta. |