Aquest pla te com a objectiu posar de manifest les mancances de l’espai urbà actual, dissenyat amb un paradigma obsolet per la ciutat, que es el que correspon al vehicle privat i no preparat pel nou paradigma com és el de la mobilitat sostenible. La redacció per part de la Generalitat de Catalunya de la Llei de la mobilitat dona un impuls en aquest sentit, i esdevé una oportunitat per incorporar els modes de transports mes sostenibles a l’àmbit urbà.
L’objecte d’estudi i de transformació és la Zona Universitària de Barcelona, un dels focus universitaris mes importants de tota Catalunya, en aquest s’analitzen les diferents xarxes de transport, la xarxa de transport públic i col·lectiu, la xarxa de vianants, la xarxa de bicicletes i finalment la xarxa viària. L’anàlisi incorpora les noves infrastructures de transport públic en procés de construcció com són la línia 9 i la nova estació d’autobusos interurbans. A mes hem quantificat el nombre d’usuaris per universitats, fent un recompte d’estudiants matriculats, de personal docent investigador (PDI) i personal administratiu i de serveis (PAS), amb una població final estimada que supera els 50.000 usuaris. Amb totes aquestes dades es realitza una fotografia de les mancances i punts forts del sistema pel que fa als modes de transport mes sostenibles.
Una de les primeres conclusions a les que s’arriba és el desordre i inseguretat que es genera en els principals recorreguts de vianants, a causa de la barreja de fluxos de transport diferent com són els vianants, la bicicleta i les motos, la segona conclusió seria la manca de infrastructura de la xarxa de bicicleta, absència de carrils bici al campus, absència de servei bicing, estacionaments sobre ocupats, i per últim entre altres conclusions, podem destacar la omnipresència del vehicle privat a l’espai públic.
El pla recull un seguit d’intervencions que intenten corregir aquestes mancances:
- Definició de la xarxa bàsica de recorreguts principals de vianants i intervenció
en aquesta per tal d’afavorir la fluència i seguretat de circulació.
- Desplaçament de l’aparcament de motocicleta de l’espai reservat al vianant.
- Ampliació de la xarxa de carril bici de la ciutat que doni accés al campus.
- Generació d’una xarxa de carril bici bàsica que recorri el campus.
- Creació d’estacionaments de bicicleta vinculats a cada centre docent i convenientment dimensionats.
- Modificació del recorregut i freqüència de la línia de bus de barri 113 per tal de transformar-la en una línia de servei intern del campus.
- Intervenció sobre la cruïlla avinguda Diagonal amb carrer Gonzalez Tablas per tal d’organitzar els fluxos i garantir la seguretat entre vehicle privat, bus i vianant.
- Reordenació de l’aparcament de motos amb el criteri de proximitat al centre docent però donant prioritat al vianant i a la bicicleta
- Reordenació de l’aparcament de vehicles privat, donant cabuda a les necessitats d’espai per els altres modes de transport.
Per donar concreció al pla es fa un llistat d’actuacions que tradueixen les intervencions generals recomanades en canvis urbanístics a nivell de carrer, com poden ser canvis de seccions de carrers, reorganització de la mobilitat en determinats punts, remodelació de passos de vianants, etc... |