dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Projectes d'Enginyeria |
dc.contributor |
Cremades Oliver, Lázaro Vicente |
dc.contributor.author |
Castellví Moyes, Montserrat |
dc.date |
2010-06 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/10316 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Desenvolupament humà i sostenible::Desenvolupament sostenible::Mobilitat sostenible |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria civil::Infraestructures i modelització dels transports::Transport urbà |
dc.subject |
Buses -- Catalonia -- Barcelona |
dc.subject |
Bus lanes |
dc.subject |
Urban transportation -- Planning |
dc.subject |
Autobusos -- Catalunya -- Barcelona |
dc.subject |
Autobusos -- Carrils |
dc.subject |
Transport urbà -- Planificació |
dc.title |
Disseny d’actuacions per a la millora de la mobilitat i de la gestió del transport de superfície a la ciutat de Barcelona |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
L’objectiu d’aquest projecte és fer un anàlisi comparatiu del carril bus de Barcelona amb el
de dues ciutats europees, Londres i Brussel·les. Per altra banda també s’aportaran
propostes de millora per a un punt conflictiu concret de la xarxa de carril bus de Barcelona,
la plaça Francesc Macià.
Per la primera part del projecte s’ha hagut de contactar amb les entitats encarregades del
transport de Londres (TfL) i de Brussel·les (Stib) per tal de recopilar les dades necessàries
per fer la documentació sobre els carrils bus de cada ciutat. Tot seguit, i en base a la
informació obtinguda de les ciutats europees s’ha realitzat un document de la ciutat de
Barcelona.
Per la part pràctica s’ha usat el programa de microsimulació de trànsit Aimsun. Amb aquesta
eina s’han analitzat quantitativament les propostes de millora comparant-les amb la realitat.
La comparació s’ha fet realitzant una simulació acurada de la realitat que s’ha controlat amb
indicadors com ara el temps de trajecte dels autobusos i els aforaments a diferents punts de
la zona estudiada. Un cop obtinguda una bona simulació de la realitat s’hi han introduït els
canvis requerits per cada proposta.
- A la Diagonal, en direcció Zona Universitària i abans de la plaça Francesc Macià, s’ha
allunyat la parada del pas de vianants per evitar el problema de bloqueig de la parada
per part dels autobusos que ja han encotxat/desencotxat i a més se l’hi ha donat una
mica més de temps de verd al semàfor d’accés a la plaça.
- Proposta 1 en direcció Centre de la Ciutat: s’ha canviat el carril bus a la banda dreta del
lateral i s’han modificat lleugerament les fases semafòriques.
- Proposta 2 en direcció Centre de la Ciutat: canviar el carril bus al tronc central de la
Diagonal.
La proposta en direcció a Zona Universitària ha suposat una millora poc significativa en el
temps de trajecte, només es guanyen 4 s respecte la simulació de la realitat, però això és
degut a que en la simulació no s’ha aconseguit crear el problema del bloqueig de la parada.
De totes maneres, en direcció al Centre de la Ciutat és on els autobusos triguen més en
creuar la plaça, i el que més necessitava millorar. Amb la proposta 1 es guanyen 18 segons
és més econòmica i implica menys obres. Amb la proposta 2 es guanyen 50 segons, és més
cara i requereix obres a un tram més llarg però unifica l’aspecte de la Diagonal. |