Use this identifier to quote or link this document: http://hdl.handle.net/2072/97462

Clínica jurídica ambiental
Pigrau Solé, Antoni
Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca; Universitat Rovira i Virgili
La “Clínica Jurídica Ambiental” constitueix una experiència d’innovació docent desenvolupada en el marc del Màster Oficial en Dret Ambiental i de la Llicenciatura en Dret de la Universitat Rovira i Virgili des del curs 2005-2006. El mètode clínic, que parteix dels principis de la contextualització de l’aprenentatge en escenaris reals, el model de learning by doing i la redefinició dels rols de l’alumne i del professor en el procés d’ensenyament-aprenentatge, és una estratègia que permet a l’alumne una formació integral orientada a la capacitació professional, d’acord amb el canvi de paradigma educatiu que suposa la creació de l’EEES. Es pretén així assolir una millor qualitat dels titulats a partir d’una formació en competències genèriques i específiques assolibles només amb estratègies d’aprenentatge actiu que facilitin l’autonomia i la responsabilització en la construcció del propi aprenentatge. Paral·lelament, la metodologia obliga a establir mecanismes de coordinació entre el professorat de diverses àrees de coneixement jurídiques. Els alumnes treballen en petits grups, durant el curs acadèmic, sobre un cas real subministrat per un client extern (administracions públiques, fiscalia, ONG,s). Els alumnes tenen un tutor intern, professor, i un tutor extern, que pertany a la institució que ha subministrat el cas. El tutor intern avalua de manera contínua i individual el procés d’aprenentatge de l’alumne (60% de la qualificació final); l'extern avalua el resultat final (40 % de la qualificació final), que s’ha de presentar com a treball de grup quan finalitza el curs acadèmic. El finançament atorgat per l’AGAUR, en el marc de la convocatòria MQD 2006, ha permès introduir millores significatives en aquest projecte: la introducció de la figura dels practitioners (advocats en exercici) en l’equip docent; l’organització d’un Seminari Internacional sobre Clinical Legal Education, i la realització de sessions plenàries formatives pels professors i els alumnes de la Clínica.
The ‘Environmental Law Clinic’ is a teaching innovation experience which has been developed in the Master on Environmental Law and the Bachelor of Laws Degree at the Rovira i Virgili University since the academic year 2005/2006. Clinical legal education is a teaching methodology that starts from the principle of contextualization of learning in real situations, i . e. learning by doing. That implies the redefinition of the roles of student and teacher in the process of teachinglearning. Clinical legal education is a strategy which allows the students to get a integral formation oriented to give them professional skills according to the new teaching paradigm implied in the European Higher Education Area. This methodology tries to obtain a better qualification of the graduates starting from a formation based in that general and specific skills that can be acquired only through active learning strategies that make easier that each student takes responsibilities in his or her learning process. At the same time the clinic allows to implement coordination mechanisms among teachers. The students are divided in little groups, each of them dealing with a particular real case provided by a external actor (government, judiciary, NGO’s) during the academic year. Each working group has a internal tutor (a member of the faculty) and an external one (a member of the institution). Internal tutor assesses continuously and individually the learning process of each student (60% of the final mark). The external tutor assesses the final work of the group presented at the end of the academic year (40% of the mark). The funding given by the AGAUR in 2006 has allowed to introduce significant improvements in the implementation of this project, as incorporating practitioners to the teaching team, organizing an international seminar on the subject, and the realization of plenary sessions with experts.
2011-02-08
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure
Dret -- Ensenyament universitari
Ensenyament universitari -- Mètodes actius
Ensenyament universitari -- Metodologia
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original i l’Agència i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/)
26 p.
Report
Els ajuts de l'AGAUR;2006MQD00199
         

Full text files in this document

Files Size Format
2006MQD00199_Comú.pdf 332.2 KB PDF

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters