Utilizad este identificador para citar o enlazar este documento: http://hdl.handle.net/2072/97461

Visualització dinàmica d'un procés metabòlic amb finalitats docents
Centelles Serra, Josep Joan
Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca; Universitat de Barcelona
La incorporació del Moodle com a eina de docència, i l’augment de hores no presencials a les diverses assignatures fa que calgui incorporar les noves tecnologies perquè els alumnes disposin de més material docent al seu abast. Però l’acumulació de material fa que només sigui útil aquell material que es guanyi a l’alumne. En aquest sentit, creiem que les animacions i les eines interactives poden ser materials atractius pels alumnes. En aquest projecte hem creat una eina d’animació interactiva perquè l’estudiant de Bioquímica practiqui i aprengui una de les rutes metabòliques principals: la glucòlisi. Aquesta eina consta d’una pantalla separada en 3 zones: 1) una zona lateral que inclou la ruta metabòlica completa, i en la que l’alumne pot prémer sobre cada un dels passos que estructuren la ruta (finestra del metabolisme); 2) una zona inferior que presenta la reacció individual de la ruta metabòlica, en la que s’observa l’estructura química de les molècules i informació de l’enzim implicat en la reacció (finestra de l’enzim); i 3) una zona central en la que a través d’una animació amb Macromedia Flash MX, l’alumne observa el mecanisme químic de la reacció (finestra del mecanisme químic). Les tres zones són interactives i en prémer sobre elles donen informació, respectivament sobre la ruta completa, l’enzim de cada pas en particular i el mecanisme d’acció. A més, la finestra del mecanisme químic permet aturar en qualsevol moment la animació, tornar enrere i veure els intermediaris. Durant el segon semestre del curs 2006-2007 hem avaluat l’eina amb alumnes de Bioquímica de la Llicenciatura de Química, incorporant-la als dossier electrònics. Creiem que hem assolit els objectius que es proposaven: aprendre una ruta metabòlica, de manera divertida; aprendre el mecanisme de cada un dels passos de la ruta i aprendre l’estructura química dels metabòlits intermediaris de la ruta.
The incorporation of Moodle as a teaching tool, and the increase of non-presentable hours in University subjects force an incorporation of new technologies in order that students can use more teaching materials. But the accumulation of teaching materials induces students to use only that one, which they consider more useful. In this sense, we think that animation and interactive tools can be attractive teaching materials for students. In this project we have made an animation interactive tool in order that the Biochemical students practice and learn one of the main metabolic pathways: glycolysis. This tool contains a screen separated in 3 zones: 1) a lateral area that includes the complete metabolic pathway, and where the student can press each of the steps included on the pathway (metabolism window); 2) a bottom area that presents an individual reaction of the metabolic pathway, which presents the chemical structure of molecules and information of the related enzyme (enzyme window); and 3) a central area, which presents the chemical mechanism of reaction through a Macromedia Flash MX animation (chemical mechanism window). All three zones are interactive, and when the student press on them, they give respectively, information on the complete pathway, enzymes involved in each reaction and the action mechanism. Furthermore, the chemical mechanism window allows the students to stop anywhere the animation, to work in inverse sense and to see all intermediates. During the second semester of 2006-2007, we have evaluated the tool using Biochemistry students, which belong to Chemistry Studies; as we incorporated the tool in our electronic dossiers. We think that we have succeeded the aims that we proposed: to learn a metabolic pathway, in an amusing way; to learn the mechanism of each step of the pathway and to learn the chemical structure of intermediate metabolites of the pathway.
08-02-2011
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure
Tecnologia educativa -- Ensenyament universitari
Química -- Ensenyament assistit per ordinador
Bioquímica -- Ensenyament universitari
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original i l’Agència i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/)
7 p.
Informe
Els ajuts de l'AGAUR;2006MQD00180
         

Documentos con el texto completo de este documento

Ficheros Tamaño Formato Descripción
2006MQD00180_Annex.swf 599.8 KB Desconegut Annex
2006MQD00180_Comú.pdf 51.11 KB PDF Memòria

Mostrar el registro completo del ítem

Documentos relacionados

Otros documentos del mismo autor/a

Ramírez Bajo, María José; Atauri Carulla, Ramón de; Ortega Saine, Fernando; Westerhoff, Hans V.; Gelpí Buchaca, Josep Lluís; Centelles Serra, Josep Joan; Cascante i Serratosa, Marta
Selivanov, Vitaly A.; Sukhomlin, Tatiana; Centelles Serra, Josep Joan; Lee, Paul W. N.; Cascante i Serratosa, Marta
Guzmán Avilés, Shirley Doris; Marín Martínez, Silvia; Miranda, A.; Selivanov, Vitaly A.; Centelles Serra, Josep Joan; Harmancey, R.; Smih, F.; Turkieh, A.; Durocher, Y.; Zorzano Olarte, Antonio; Rouet, P.; Cascante i Serratosa, Marta
Cascante i Serratosa, Marta; Atauri Carulla, Ramón de; Gomez-Cabrero, D.; Wagner, P.; Centelles Serra, Josep Joan; Marín Martínez, Silvia; Cano, I.; Velickovski, F.; Marin-de Mas, I.; Maier, Dieter; Roca Torrent, Josep; Sabatier, P.