Title:
|
Materials de construcció : de l'aula a l'obra : una experiència d'aprenentatge actiu en un entorn no presencial
|
Author:
|
Pardo Tràfach, Patricia
|
Other authors:
|
Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca; Universitat Politècnica de Catalunya. |
Resum:
|
L’estudi dels materials de construcció és una part fonamental de la formació de l’estudiantat en l’àmbit de la Enginyeria Civil. En aquest context, una part rellevant de les assignatures de Química de Materials i Materials de Construcció és aquella que fa referència als diversos mètodes d’assaig i procediments que ens permeten analitzar i estudiar les característiques d’un material. Per aquesta raó, és de gran importància que els alumnes puguin disposar d’unes determinades hores en les quals l’aprenentatge es realitza a través de la pràctica en el laboratori dels procediments estudiats a classe i la realització d’un informe posterior en el qual quedin reflectits els coneixements adquirits durant l’activitat en el laboratori.
Malauradament, la realització de pràctiques en el laboratori du aparellades una sèrie de limitacions (espai, temps, utilització de reactius perillosos o instrumental sofisticat), que fan que el nombre d’activitats d’aquesta mena sigui necessàriament restringit. D'altra banda, l'estudi dels materials només es completa quan els coneixements adquirits a l'aula i al laboratori surten d'aquests àmbits i es confronten amb les situacions reals amb les quals es pot trobar un
enginyer durant l'exercici de la seva professió. L'organització de visites a diverses instal·lacions al llarg del curs cobreix en part aquesta necessitat, tot i alguns inconvenients logístics (grups nombrosos, alumnes de mobilitat reduïda i altres).
La finalitat d'aquest projecte ha estat posar en funcionament una dinàmica de treball que permeti a l'estudiantat
aprofundir en el coneixement dels materials de construcció i el seu comportament en situacions reals amb les quals es trobarà en l'exercici de la seva professió. Aquesta metodologia es basa en l'ús de materials audiovisuals elaborats sota criteris d'adequació pedagògica i que responen a les demandes professionals del futur enginyer. Les possibilitats ofertes per un entorn virtual d'aprenentatge (tecnologia Moodle) permeten el disseny d'activitats que motivin l’autoaprenentatge de l’alumnat. |
Resum:
|
The study of the proprties and characteristics of construction materials is a fundamental issue for future Civil Engineers. In this context, an important part in Materials Chemistry and Construction Materials programme is related to test methods to characterisize materials. Laboratory classes play a relevant role in this procedimental learning.
Unfortunately, practical classes are neccessarily restricted due to several reasons: limited time and space for its
realization, manipulation of dangerous reactives or sophisticated and expensive equipement, and so on.
On the other hand, the study of construction materials is not completed until the theoretical knowledge is confronted to real case situations. The organisation of guided tours to different sites of professional interest can partially cover this need.
The aim of this project is to develop a methodology that allow students to go more deeply into the knowledge of construction materials and their behaviour in real case situations. The methodology is based on the use of audiovisual educational materials prepared specifically to adequate to the formation needs of future Civil Engineers. A virtual learning environment (based on Moodle platform) allows to design activities to motivate self-learning among students. |
Publication date:
|
2011-01-28 |
Subject (UDC):
|
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
Subject(s):
|
Enginyeria civil -- Ensenyament universitari -- Espanya Ensenyament a distància -- Ensenyament assistit per ordinador |
Rights:
|
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original i l’Agència i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/) |
Pages:
|
15 p. |
Document type:
|
Article |
Collection:
|
Els ajuts de l'AGAUR;2007MQD00093
|
Share:
|
|