La importància relativa a les lesions en extremitats inferiors ha augmentat des de la
introducció dels airbags i cinturons en la flota d’automòbils. La combinació d’aquests sistemes de seguretat ha ajudat a reduir el nombre i severitat de les lesions en el cap i tòrax dels ocupants, moltes de les quals abans resultaven en la mort. Actualment, moltes de les víctimes sobreviuen, i les lesions en les extremitats segueixen existint i suposen un gran esforç de tractament.
Molts estudis demostren que per als ocupants amb cinturó de seguretat d’un vehicle que rep una col·lisió frontal, la segona lesió més freqüent, després de les de cap i cara, són les de les
extremitats inferiors. Es manifesta també de la investigació, que segons el comportament de les cames i peus en un xoc, els pedals en són part causant d’aquestes per al conductor del vehicle, passatger que participa sempre de l’accident.
Dissenys que redueixin la severitat dels pedals sobre les extremitats inferiors del conductor ja
s’han inclòs en els últims anys, en els vehicles que avui en dia circulen per les carreteres. La
necessitat de seguir incloent dispositius que minimitzin les lesions dels ocupants d’un vehicle
(en aquest cas en les extremitats inferiors del conductor) i els resultats desfavorables que
s’obtenen en molts casos de les proves d’assaig de seguretat que es realitzen avui en dia
(afortunadament cada vegada es realitzen més i amb més restriccions), han portat a investigar i desenvolupar un disseny de seguretat passiva pel pedal d’embragatge d’un turisme de gamma mitja, vehicle molt comú a les carreteres.
Tot i ser difícil la implantació d’un nou sistema, degut a que ha de ser gairebé únic, igual que ho és la pedalaria de cada vehicle, s’ha arribat a dissenyar un dispositiu mecànic que aconsegueix complir l’objectiu principal del projecte, evitar la intrusió del pedal en la zona de peus del conductor.
Al llarg del desenvolupament del projecte, destacar que s’han realitzat simulacions cinemàtiques i simulacions en elements finits, per tal de proposar un sistema amb les eines
de les que avui en dia es disposa, el més definitiu possible per a que formi part integrant del conjunt de sistemes de seguretat de l’automòbil. |