Els motors elèctrics, que actualment ja tenen una amplia utilització en les més diversesaplicacions, poden ser de gran utilitat en el camp de la propulsió naval. El desenvolupamentde fonts d’energia sostenibles, com la pila de combustible, que produeixen electricitat fa quesigui molt interessant dissenyar propulsors alimentats amb aquesta energia.Els propulsors elèctrics ofereixen també altres prestacions interessants com poden ser lafacilitat d’aïllament acústic, la millor distribució de l’espai i els pesos a bord, la rapidesa deresposta, una elevada fiabilitat i la possibilitat de governar moviments del buc impensablesamb els propulsors actuals.En aquest context, el projecte té l’objectiu de dissenyar, construir i caracteritzar un propulsorelèctric que inclogui motor i hèlix, del tot independent de la font d’energia elèctrica ques’utilitzi, de manera que suposi un punt de partida per futurs propulsors sostenibles.Per això, es va seleccionar un servomotor Mavilor que oferia unes bones prestacions ambuna mida molt reduïda, es va impermeabilitzar i es va provar amb dues hèlixs comercials.Per la caracterització del propulsor es va necessitat dissenyar i construir un banc de provesadequat a les mesures que es volien realitzar. Amb aquest mètode es van mesurarl’empenta generada, el parell motor desenvolupat, la velocitat de gir assolida, el consumelèctric requerit i el temps que es podia estar treballant a un determinat règim sense queactuessin les proteccions tèrmiques del servomotor.De les proves realitzades se n’han extret les següent conclusions:1. És possible augmentar la corrent nominal, i per tant també el parell, del motor elèctricnomés pel fet de tenir-lo submergit en aigua al estar permanentment refrigerat perconvecció forçada.2. El propulsor construït genera una empenta, en estat isotèrmic, suficient per propulsarun petit vaixell. A part, en cas de requerir més potència no hi ha cap problema enmultiplicar el nombre de propulsors repartits pel buc.3. El rendiment del propulsor augmenta al augmentar el parell nominal del servomotorutilitzat. La millor velocitat pel què fa al rendiment està al voltant de les 2000 rpm. |