dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions |
dc.contributor |
Montoro López, Gabriel |
dc.contributor.author |
Esteve Gras, Oscar |
dc.date |
2007-07-17 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/4512 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria de la telecomunicació::Processament del senyal::Processament de la parla i del senyal acústic |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Informàtica::Llenguatges de programació::C |
dc.subject |
Computer sound processing |
dc.subject |
C (Computer program language) |
dc.subject |
So -- Processament |
dc.subject |
C (Llenguatge de programació) |
dc.title |
Programació en C d’algorismes avançats de processament d'àudio |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
En la indústria de l’àudio, els efectes sonors són usats molt habitualment.
Aquests efectes poden ser creats mitjançant equipament analògic o digital.
Actualment, tots els equips digitals de tota mena van guanyant terreny als
equips analògics, en tots els camps. En el camp de l’àudio, això també es
compleix.
Pel que fa a la implementació d’algorismes d’àudio, dins la literatura es pot
observar que hi ha un cert secretisme, en gran part degut al fet que la major
part d’investigació es realitza dins d’empreses privades i aquestes són les que tenen la informació. Per a
posar només un exemple, un dels efectes menys documentats és el de
reverberació, que està principalment en mans de les dues empreses citades,
concretament, en mans de Lexicon, creadors de les reverberacions
universalment acceptades com state-of-the-art.
Amb aquest projecte esperem trencar una part d’aquest secretisme i poder
proporcionar una base sobre la qual d’altres estudiants d’enginyeria puguin
treballar per desenvolupar nous algorismes d’àudio o bé millorar els aquí
creats.
Veurem com són implementats alguns efectes digitals; com funciona el
processat digital d’àudio, aplicat a una plataforma àmpliament estesa com és la
tecnologia VST de Steinberg.
Mostrarem els diagrames de blocs emprats i també tot el codi programat. Els
efectes que crearem són anomenats habitualment plugins.
Els efectes poden ser agrupats de la següent manera:
a) Basats en retards de senyal (delays, reverberacions…);
b) Basats en l’amplitud (compressors, tremolos…);
c) Basats en la distorsió de la forma de l’ona (distorsió de guitarra…);
d) Basats en la resposta freqüencial (equalitzadors, analitzadors
d’espectres…).
Nosaltres en crearem de tipus a), b) i d).
Cal comentar que bona part d’aquests efectes es connecten a taules de mescles (físiques, o virtuals, dins d’un ordinador), i poden connectar-se de dues maneres diferents: per inserció o bé per enviament a un bus d’efectes. Tots els plugins aquí desenvolupats suporten aquests dos connexionats.
Pel que fa a la organització d’aquest redactat, bàsicament està organitzat en 4
capítols.
En el primer, veurem el context en el qual hem desenvolupat aquest treball.
En el segon, parlarem dels objectius del projecte i les eines utilitzades per tal
de desenvolupar-lo.
En el tercer, analitzarem els plugins desenvolupats.
En el quart, extraurem conclusions i proposarem idees per a nous projectes
futurs per tal de desenvolupar aquesta tecnologia més profundament.
Als annexos, veurem alguns codis font (potser els més representatius),
juntament amb el treball realitzat en dissenyar els algorismes de reverberació.
En aquest projecte veurem com qualsevol estudiant d’enginyeria que conegui el
llenguatge de programació C pot programar algorismes d’àudio que funcionin a
temps real sobre qualsevol ordinador i sistema operatiu, i sense necessitat de
cap hardware específic. Tot això gràcies a Steinberg i a la seva tecnologia VST. |
dc.description.abstract |
En aquest treball hem desenvolupat un conjunt d’algorismes d’àudio. N’hi ha
de molt variats, incloent reverberadors, generadors de senyals, delays,
equalitzadors gràfics i paramètrics, moduladors i analitzadors d’espectres
basats en la Transformada Ràpida de Fourier (FFT).
Tots els algorismes estan desenvolupats sota l’entorn de desenvolupament
proporcionat per Steinberg i està destinat a totes les aplicacions d’àudio que
suporten la tecnologia Virtual Studio Technology (VST), creada per Steinberg, i
suportada per fabricants com ara Sony, Yamaha i Tascam, entre d’altres. La
tecnologia VST també és suportada per Windows, Mac OS i Linux. Aquests
algorismes normalment reben en nom de plugins, simplement.
En el primer capítol, hem analitzat el context en el qual hem desenvolupat
aquest treball.
En el segon capítol, hem parlat dels objectius del projecte i les eines utilitzades
per tal de desenvolupar-lo.
En el tercer capítol, hem analitzat els plugins desenvolupats.
Finalment, hem extret unes conclusions i proposat idees per a nous projectes
futurs per tal de desenvolupar aquesta tecnologia més profundament. |