- En aquest article hem tractat d'analitzar el paper que la política fiscal pot tenir a l'hora d'estimular la participació dels diversos factors de producció en l'elaboració de capital humà a llarg termini. Amb la introducció d'un impost sobre el capital físic i la diferenciació de dos impostos, un sobre el sou procedent del treball o esforç físic, i un altre procedent del capital humà o de les diverses habilitats adquirides, també s'ha tractat de presentar una possible via per tal d'influir en la desigualtat, que hem mesurat mitjançant el skill premium. D'aquesta
manera es vol relacionar un increment en el capital humà amb una davallada en la desigualtat a nivell de renda. Aquesta anàlisi s'ha dut a terme en el context dels models del tipus no escalar.
El model és capaç de canviar la participació que els factors privats de producció tenen en cadascun dels dos sectors productius de què es compon l'economia, producció de béns finals i de capital humà, així com d'influir en la desigualtat de manera diferent segons es tracti d¿un canvi impositiu o d'un altre. Els resultats fruit dels diferents exercicis de simulació que s'han realitzat ens mostren com una reducció de l'impost sobre el capital humà, que podria ésser interpretada com una davallada de la progressivitat del sistema, acaba incrementant tant la participació de l'esforç físic com del capital físic en la producció de coneixement o capital humà, així com també exercint una reducció de la desigualtat. Pel que fa a l'impost sobre el treball físic, val a dir que una reducció del mateix, que pot interpretar-se com un
increment de la progressivitat, comporta un increment de la participació del treball físic en la producció de béns finals, així com un augment de la desigualtat. Finalment, una reducció de la imposició sobre el capital físic es tradueix en un
decrement de la participació del capital físic en la producció de capital humà alhora que permet una davallada final de la desigualtat. Tanmateix, cap dels canvis impositius és capaç de canviar la participació del capital humà en la producció del
mateix, fet que és mereixedor d'un estudi posterior.
En aquest article hem tractat d¿analitzar el paper que la política fiscal pot tenir a l¿hora d¿estimular la participació dels diversos factors de producció en l¿elaboració de capital humà a llarg termini. Amb la introducció d¿un impost sobre el capital físic i la diferenciació de dos impostos, un sobre el sou procedent del treball o esforç físic, i un altre procedent del capital humà o de les diverses habilitats adquirides, també s¿ha tractat de presentar una possible via per tal d¿influir en la desigualtat, que hem mesurat mitjançant el skill premium. D¿aquesta
manera es vol relacionar un increment en el capital humà amb una davallada en la desigualtat a nivell de renda. Aquesta anàlisi s¿ha dut a terme en el context dels models del tipus no escalar.
El model és capaç de canviar la participació que els factors privats de producció tenen en cadascun dels dos sectors productius de què es compon l¿economia, producció de béns finals i de capital humà, així com d¿influir en la desigualtat de manera diferent segons es tracti d¿un canvi impositiu o d¿un altre. Els resultats fruit dels diferents exercicis de simulació que s¿han realitzat ens mostren com una reducció de l¿impost sobre el capital humà, que podria ésser interpretada com una davallada de la progressivitat del sistema, acaba incrementant tant la participació de l¿esforç físic com del capital físic en la producció de coneixement o capital humà, així com també exercint una reducció de la desigualtat. Pel que fa a l¿impost sobre el treball físic, val a dir que una reducció del mateix, que pot interpretar-se com un
increment de la progressivitat, comporta un increment de la participació del treball físic en la producció de béns finals, així com un augment de la desigualtat. Finalment, una reducció de la imposició sobre el capital físic es tradueix en un
decrement de la participació del capital físic en la producció de capital humà alhora que permet una davallada final de la desigualtat. Tanmateix, cap dels canvis impositius és capaç de canviar la participació del capital humà en la producció del
mateix, fet que és mereixedor d¿un estudi posterior. |