Abstract:
|
La present memòria tracta del treball desenvolupat dins el PLAB, un laboratori personal
portàtil i complet per electrònica i comunicacions que s’està desenvolupant actualment
per l’enginyeria ETNIA S.L.
El laboratori en qüestió integra els aparells típics d’un laboratori electrònic:
oscil·loscopi, generador de funcions, font d’alimentació i polímetre. Per a la seva
elaboració s’ha utilitzat una FPGA per al control dels dispositius ràpids (oscil·loscopi i
generador de funcions), i un PIC per al control dels dispositius lents (polímetre i font
d’alimentació).
El principal objectiu del PLAB es aconseguir implementar un laboratori amb un
pressupost ajustat, però arribant a obtenir una qualitat i precisió comparable als diferents
aparells que es poden trobar en el mercat. Per això el PLAB no disposa de
comandaments físics, tan sols connexions d’entrada i sortida de cada aparell. Tot el
control dels aparells es realitza mitjançant un software a un PC, on es tractaran les dades
adquirides per el PLAB i es presentaran a l’usuari. Aquesta és una de les claus que
permeten assolir un preu assequible per a tot el laboratori, ja que s’elimina tota la
mecànica de control, els dispositius de presentació i la major part del tractament de les
senyals.
Una altre de les claus que fan del PLAB un producte competitiu en el mercat és la
minimització de l’electrònica analògica. Això es tradueix en una simplificació del
disseny i la facilitació del manteniment, sense perdre el compromís qualitat vs
pressupost, fent del PLAB una eina perfectament vàlida com a substitució del laboratori
tradicional. No tan sols es perden prestacions sinó que és multipliquen, ja que amb el
continu desenvolupament de l’electrònica és una qüestió de temps la implementació de
cada aparell al software.El hardware de l’oscil·loscopi és el més crític i complex de tots els aparells, degut a les
múltiples opcions de funcionament. Per als altres dispositius existeix l’electrònica
dissenyada específicament per acomplir aquesta funció. Però gràcies a que disposem de les dades computeritzades, afegir noves funcionalitats significarà treballar directament
sobre el software. Aquesta és la tercera clau d’èxit del PLAB.
Dintre de l’àmbit de formació en ETNIA, aquesta eina pot constituir tot el físicament
necessari per a la formació a distància, o e-learning, donant noves possibilitats a la
docència sobre l’àmbit de l’electrònica i les telecomunicacions, obrint noves vies per a
l’aprenentatge i el seu control dins la xarxa.
Els continguts de la present memòria pretenen donar un coneixement exhaustiu sobre el
disseny i funcionament del PLAB, així com obrir les portes a ampliar les seves
capacitats i millorar les seves prestacions |