Para acceder a los documentos con el texto completo, por favor, siga el siguiente enlace: http://hdl.handle.net/10256/1724

Attention, memory and verbal learning and their relation to schizotypal traits in unaffected parents of schizophrenic patients
Caparrós Caparrós, Beatriu; Barrantes-Vidal, Neus; Viñas i Poch, Ferran; Obiols Llandrich, Jordi
The main objective of this ex post facto study is to compare the differencesin cognitive functions and their relation to schizotypal personality traits between agroup of unaffected parents of schizophrenic patients and a control group. A total of 52unaffected biological parents of schizophrenic patients and 52 unaffected parents ofunaffected subjects were assessed in measures of attention (Continuous PerformanceTest- Identical Pairs Version, CPT-IP), memory and verbal learning (California VerbalLearning Test, CVLT) as well as schizotypal personality traits (Oxford-Liverpool Inventoryof Feelings and Experiences, O-LIFE). The parents of the patients with schizophreniadiffer from the parents of the control group in omission errors on the ContinuousPerformance Test- Identical Pairs, on a measure of recall and on two contrast measuresof the California Verbal Learning Test. The associations between neuropsychologicalvariables and schizotpyal traits are of a low magnitude. There is no defined pattern ofthe relationship between cognitive measures and schizotypal traits
El objetivo principal de este estudio ex post facto es comparar las diferenciasde las alteraciones cognitivas y su relación con los rasgos de la personalidadesquizotípica entre un grupo de padres no afectados de pacientes esquizofrénicos y ungrupo control. Se han evaluado 52 padres biológicos no afectados de pacientesesquizofrénicos y 52 padres no afectados de sujetos no afectados en medidas de atención(Continuous Performance Test- Identical Pairs Version, CPT-IP), memoria y aprendizajeverbal (California Verbal Learning Test, CVLT) así como en rasgos de personalidadesquizotípica (Oxford-Liverpool Inventory of Feelings and Experiences, O-LIFE).Los padres de los pacientes con esquizofrenia se diferencian de los padres del grupocontrol en los errores de omisión del Continuous Performance Test- Identical Pairs, enuna medida de recuerdo y en dos índices de contraste del California Verbal LearningTest. No existe un patrón definido de la relación entre las medidas cognitivas y losrasgos de esquizotipia
20-11-2009
Esquizofrènics
Trastorns de l'atenció
Memòria
Llenguatge i llengües -- Adquisició
Schizophrenics
Attention disorders
Memory
Languaje acquisition
Tots els drets reservats
Artículo
Asociación Española de Psicologia Conductual
         

Mostrar el registro completo del ítem

Documentos relacionados

Otros documentos del mismo autor/a

Villar, Esperança; Viñas i Poch, Ferran; Torrent Jerez, Anna; Serrat Sellabona, Elisabet; Rostán Sánchez, Carles; Caparrós Caparrós, Beatriu; Cabruja i Ubach, Teresa; Aymerich Andreu, Maria; Albertín Carbó, Pilar
Villar, Esperança; Viñas i Poch, Ferran; Juan i Ferrer, Jaume; Caparrós Caparrós, Beatriu; Pérez Guerra, Isabel; Cornellà i Canals, Montserrat
Cristóbal Narváez, Paula; Sheinbaum, Tamara; Rosa, Araceli; Ballespí, Sergi; Castro Catala, Marta de de; Peña Lozano, Elionora; Kwapil, Thomas R.; Barrantes-Vidal, Neus