Abstract:
|
Són nombrosos els factors que poden influir en el rendiment acadèmic de l'estudiant i aquests han estat àmpliament analitzats en els últims temps: raça, estatus socioeconòmic cultural, edat d'inici en el sistema educatiu, entorn familiar, dificultats en l'aprenentatge... Un altre d'aquests factors, la rellevància del qual es va començar a estudiar en la dècada de 1960 dins de l'àmbit de l'escola primària, ha estat el moment de l'any en què ha nascut l'estudiant. Una gran quantitat de literatura mostra, mitjançant estudis empírics, que el rendiment acadèmic dels estudiants més joves del curs (els nascuts a l'últim trimestre de l'any al sistema educatiu espanyol) és inferior al rendiment dels seus companys més adults (els nascuts al primer trimestre). Si bé a l'educació primària aquesta relació ha estat àmpliament estudiada i contrastada, no es pot dir el mateix d'aquest vincle a l'escola secundària. El present treball realitza una revisió teòrica prèvia sobre els estudis existents a primària referents a la relació del moment de l'any en què ha nascut l'estudiant i el seu rendiment acadèmic per, seguidament, analitzar empíricament aquesta relació en els estudiants de l'Educació Secundària Obligatòria d'un institut concret de Barcelona. L'estudi constata, per aquest cas concret, que continua existint una relació inversa entre el trimestre de naixement i el rendiment acadèmic global. |