dc.contributor |
Cruellas Ibarz, Juan Carlos |
dc.contributor.author |
López García, Alfonso José |
dc.date |
2017 |
dc.identifier.citation |
ETSETB-230.121475 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2117/108194 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
S'autoritza la difusió de l'obra mitjançant la llicència Creative Commons o similar 'Reconeixement-NoComercial- SenseObraDerivada' |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria de la telecomunicació |
dc.subject |
Management information systems |
dc.subject |
Managerial economics |
dc.subject |
Internet service providers |
dc.subject |
e-commerce |
dc.subject |
business economics |
dc.subject |
companies |
dc.subject |
systems engineering |
dc.subject |
project management |
dc.subject |
Internet access providers |
dc.subject |
information management system |
dc.subject |
telecommunication services |
dc.subject |
telecommunication systems |
dc.subject |
comercio electrónico |
dc.subject |
economía de empresa |
dc.subject |
empresas |
dc.subject |
ingeniería de sistemas |
dc.subject |
gestión de proyectos |
dc.subject |
preveedores de accesos a internet |
dc.subject |
sistema de información para la gestión |
dc.subject |
servicios de Telecomunicación |
dc.subject |
sistemas de telecomunicación |
dc.subject |
Telecomunicació |
dc.subject |
Comerç electrònic |
dc.subject |
Gestió de projectes |
dc.subject |
Enginyeria de sistemes |
dc.subject |
Sistemes d'informació per a la gestió |
dc.subject |
Economia d'empresa |
dc.subject |
Proveïdors d'accés a Internet |
dc.title |
Estudi d'alternatives de contractació i aprovisionament en Serveis TIC |
dc.title |
Study of alternative procurement and provision in ICT Services |
dc.title |
Estudio de alternativas de contratación y aprovisionamiento en Servicios TIC |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
Els departaments TIC de les companyies han de donar resposta als
requeriments de negoci amb una clara vocació de lliurar uns Serveis TIC
que, més enllà de donar suport als seus processos de producció i suport,
ajudin a l’empresa d’una forma destacada en el seu posicionament
competitiu.
Per tal de lliurar aquests serveis innovadors, àgils, confiables i escalables,
aquests departaments incorren en costos que podem classificar en els
següents capítols:
- Serveis professionals i personal tècnic encarregat del
desenvolupament de servis i aplicacions, el suport a usuaris i a la
gestió i administració de les infraestructures, en particular les
infraestructures de sistemes i xarxes hostatjades en els Centre de
Dades.
- Llicenciament, manteniment i actualització de software.
- Amortització de les inversions.
- Consum elèctric, tant del Centre de Dades com de la resta d’equips.
- Altres costos associats als Centre de Dades: cost d’espais físics,
seguretat d’accessos, condicionament tèrmic i sistemes antiincendis.
L’atenció a requeriments de negoci contínuament canviants així com la
irrupció de tecnologies que tenen caràcter disruptius implica que els
departaments TIC estiguin sotmesos a una tensió contínua entre la
necessitat de donar resposta i els canvis continus. Aquests canvis no
només són de caràcter tecnològic, també ho són en la presa de decisions
referents a la forma en la que es doten dels recursos necessaris per a
poder lliurar serveis de qualitat.
És aquest desafiament associat a la selecció de modalitat d’adquisició
d’actius i contractació dels serveis necessaris per a la prestació de serveis
TIC on es posiciona aquest projecte.
En el present treball es relacionen les diverses modalitats d’adquisició
d’actius i serveis i es desenvolupa un tractament metodològic en l’anàlisi
de la contractació de Serveis en modalitat Cloud Computing.
En aquest marc, s’introdueixen tots els elements que cal considerar en
aquesta presa de decisions, amb objecte de maximitzar els avantatges
que implica aquest tipus de contractació i minimitzar els riscos associats.
En qualsevol cas, els departaments TIC i, en particular, els CIO’s dins de
les seves responsabilitats, han de desenvolupar habilitats per la presa de
decisions en els àmbits de: selecció de modalitats d’aprovisionament,
selecció de proveïdors, contractació de serveis i gestió d’aquest tipus
d’outsourcing. Tot això, tenint en compte els impactes que representa
sobre:
- Responsabilitats sobre els Serveis.
- La gestió de Seguretat.
- Els models de despesa.
- L’organització corporativa.
- El desplegament de nous serveis.
- El suport a usuaris.
- Les persones.
- La gestió de riscos.
En general, el CIO ha d’entendre la necessitat de liderar i executar una
Gestió del Canvi amb les garanties suficients per minimitzar els riscos
inherents a la contractació d’aquests tipus de servei.
Aquest treball pretén aportar ajuda en aquest procés i recopilar elements
de coneixement que, en base a l’experiència personal, puguin servir
d’ajuda a un Departament TIC que es trobi immers en aquest tipus
decisió. |
dc.description.abstract |
Los departamentos TIC de las compañías deben dar respuesta a los
requerimientos de negocio con una clara vocación de entregar unos
servicios TIC que, más allá de dar soporte a los procesos de producción y
soporte, ayudan a la empresa de una forma destacada en su
posicionamiento competitivo.
Para entregar estos Servicios innovadores, ágiles, confiables y escalables,
estos departamentos incurren en costes que se pueden clasificar en los
siguientes capítulos:
- Servicios profesionales y personal técnico encargados del desarrollo
de servicios y aplicaciones, el soporte a los usuarios y a la gestión y
administración de las infraestructuras, en particular las
infraestructuras de sistemas y redes hospedadas en Centros de
Datos.
- Licenciamiento, mantenimiento y actualización de software.
- Amortización de las Inversiones.
- Consumo eléctrico, tanto del Centro de Datos como del resto de
equipos.
- Otros costes Asociados al Centro de Datos: coste de espacios físicos,
Seguridad de accesos, sistemas antincendios y acondicionamiento
térmico.
La atención a requerimientos de negocio continuamente cambiantes, así
como la irrupción de tecnología que tiene carácter disruptivo, implica que
los departamentos TIC estén sometidos a una tensión continua entre la
necesidad de dar respuesta y los cambios continuos. Estos cambios no
son solo de carácter tecnológico, también lo son en la toma de decisiones
referentes a la forma en la que se dotan los recursos necesarios para
poder entregar servicios de calidad.
Es en este desafío que implica la selección de la modalidad de adquisición
de activos y contratación de los servicios necesarios para la prestación de
servicios TIC donde se posiciona este proyecto.
En este trabajo se relacionan las diversas modalidades de adquisición de
activos y servicio y se desarrolla un tratamiento metodológico en el
análisis de la contratación de servicios en la modalidad Cloud Computing.
En este marco, se introducen todos los elementos que deben ser
considerados en la toma de decisiones con objeto de maximizar las ventajas que implica este tipo de contratación y minimizar los riesgos
asociados.
En cualquier caso, los departamentos TIC y, en particular, los CIO’s
dentro de sus responsabilidades, tienen que desarrollar habilidades para
la toma de decisiones en los ámbitos de: selección de modalidades de
suministro, selección de proveedores, contratación de servicios y gestión
de este tipo de outsourcing. Todo ello, teniendo en cuenta los impactos
que representa sobre:
- Responsabilidades sobre los Servicios.
- La gestión de Seguridad.
- Los modelos de coste.
- La organización corporativa.
- El despliegue de nuevos servicios.
- El soporte a usuarios.
- Las personas.
- La gestión de riesgos.
En general, el CIO debe entender la necesidad de liderar y ejecutar una
Gestión del Cambio con las garantías suficientes para minimizar los
riesgos inherentes a la contratación de este tipo de servicios.
Este trabajo pretende aportar ayuda en este proceso y recopilar
elementos de conocimiento que, en base a la experiencia personal,
puedan servir de guía a un Departamentos TIC que se encuentre inmerso
en este tipo de decisión. |
dc.description.abstract |
The ICT departments of the companies must respond to the business The
ICT departments must respond to the business requirements with a clear
vocation to deliver ICT services that beyond supporting the production
and support processes can help the companies to position themselves.
To deliver these innovative, agile, reliable and scalable services, that
departments assume costs that can be classified in the following
chapters:
- Professional services and technical staff in charge of developing
services and applications, support service and management and
administration of infrastructures. Specifically, the systems and networks
infrastructures hosted in Data Centers.
- Licensing, maintenance and updating software.
- Investment amortization.
- Electricity consumption in the Data Center and other
equipment.
- Other costs associated to the Data Center: cost of physical
spaces, access security, anti-ignition systems and thermal
conditioning.
Attending to the changeable business requirements, as well as the
emergence of disruptive technology, ICT departments must respond to
continuous changes. These changes are not coming only from
technological areas, they are also important in decision-making regarding
the way in which the necessary resources are provided to deliver quality
services.
Within this general framework, all the elements that must be considered
in this decision-making are introduced to maximize the advantages of this
kind of contracting. Also to minimize the associated risks.
Either way, ICT departments and mainly their CIOs have as a
responsibility the decision-making skill development in the following
issues: supply modalities selection, provider selection, services
contracting and outsourcing management. All this understanding the
impacts that it represents:
- Responsibilities on Services
- Security management
- Cost models
- Corporate organization
- New services deployment
- Users Support
- People
- Risk management
In general, a CIO must understand the need to lead and execute Change
Management with enough assurance to minimize the inherent risks in the
contracting of this kind of services.
This paper aims to provide help in that processes and to collect
knowledge elements based on personal experience. It can be used as a
guide by ICT Departments in the decision-making processes. |