To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10256/12703

Política, Pedagogia, Propaganda: una altra mirada a la desafecció política de la ciutadania
Besalú, Xavier
Departing from the assertion of the Catalan politician Rafel Campalans «politicsmeans pedagogy», the article shows how in general professional politicians misuse theword pedagogy, often equating it to mere propaganda. At a later point it is argued that the political disenchantment of citizens is not only a subjective feeling, but is rather alsodue to more structural reasons: the power and the role of the economy and the impact ofthe information and communication technologies, beginning with the mass media. Toillustrate what pedagogy could teach politics, he analyses the theoretical and practicalcontributions of two great 20th Century pedagogues: Paulo Freire and Lorenzo Milani.Regarding Freire, he emphasises that the point of departure for any political or educationalintervention must be the understanding of other people’s reality. And he highlightsMilani’s capacity for indignation and for transforming this indignation into political andeducational action
Partint de l’afirmació del polític català Rafel Campalans «política vol dir pedagogia»es mostra com, en general, els polítics professionals fan un mal ús de la paraula pedagogia,assimilant-la sovint a la simple propaganda. Més endavant, s’argumenta que la desafecciópolítica de la ciutadania no és només un sentiment subjectiu, sinó que obeeix també araons més estructurals: el poder i el paper de l’economia i l’impacte de les tecnologies de lainformació i la comunicació, començant pels mitjans de comunicació de masses. Perexemplificar el que pot ensenyar la pedagogia a la política, s’analitzen les aportacions teoricopràctiquesde dos grans pedagogs del segle XX: Paulo Freire i Lorenzo Milani. DeFreire es destaca que el punt de partida per a qualsevol intervenció política o educativa hade ser la comprensió de la realitat que viuen els altres. I de Milani s’emfasitza la seva capacitatd’indignació i de transformar aquesta indignació en acció política i educativa
Pedagogia
Education -- Study and teaching
Educació -- Aspectes polítics
Education -- Political aspects
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Institut d'Estudis Catalans. Societat Catalana de Pedagogia
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters