To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10609/54784

Citizen science, engagement and transformative learning: a study of the co-construction of a neuroscience research project in Catalonia
Ruiz Mallen, Isabel; Riboli-Sasco, Livio; Ribrault, Claire; Heras, Maria; Laguna, Daniel; Perié, Leïla
Citizen science can raise people¿s understanding of science while helping scientists to conduct their research. Yet, its potential for driving transformative learning is empirically underexplored. We present the results of focus groups and participantobservation with secondary-school students engaged in the first three years of acitizen science project, from the formulation of the research questions to dataanalysis and discussion. Students learnt about and increased their interest inneuroscience. They were also able to reflect on the role of science for society andvalued their involvement as active participants in the research. We discuss theopportunities and challenges of approaching citizen science for transformativelearning.
La ciencia ciudadana puede aumentar la comprensión de la gente acerca de la ciencia al mismo tiempo que ayuda a los científicos para llevar a cabo su investigación. Sin embargo, su potencial para la conducción del aprendizaje transformativo ha sido empíricamente poco explorado. Presentamos los resultados de grupos foco y la observación participante con estudiantes de escuela secundaria comprometidos en los tres primeros años de un proyecto de ciencia ciudadana, desde la formulación de las preguntas de investigación al análisis de datos y la discusión. Los estudiantes aprendieron sobre ello y aumentaron su interés en la neurociencia. Ellos fueron también capaces de reflexionar sobre el papel de la ciencia para la sociedad y valoraron su participación como participantes activos en la investigación. Se discuten las oportunidades y desafíos de acercarse a la ciencia de los ciudadanos para un aprendizaje transformador.
La ciència ciutadana pot augmentar la comprensió de la gent sobre la ciència al mateix temps que ajuda als científics per dur a terme la seva investigació. No obstant això, el seu potencial per a la conducció de l'aprenentatge transformatiu ha sigut empíricament poc explorat. Presentem els resultats de grups focus i l'observació participant amb estudiants d'escola secundària compromesos en els tres primers anys d'un projecte de ciència ciutadana, des de la formulació de les preguntes d'investigació a l'anàlisi de dades i la discussió. Els estudiants van aprendre sobre això i van augmentar el seu interès en la neurociència. Ells van ser també capaços de reflexionar sobre el paper de la ciència per a la societat i valorar la seva participació com a participants actius en la investigació. Es discuteixen les oportunitats i desafiaments d'acostar-se a la ciència dels ciutadans per a un aprenentatge transformador.
public engagement
participació del públic
participación del público
science education
ensenyament de les ciències
enseñanza de las ciencias
scientific citizenship
ciudadanía científica
ciutadania científica
transformative learning
aprenentatge transformador
aprendizaje transformador
young people
gent jove
gente joven
Science news
Divulgació científica
Divulgación científica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
External research report
Science communication
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters