Abstract:
|
En aquest treball s’explica l’experiència d’un estudiant d’Arquitectura Tècnica i Edificació en
una estada de pràctiques a l’empresa Contratas y Obras, S.A., i, paral·lelament, a l’empresa
Construcciones, Pinturas y Mantenimiento, S.A.U, donat el cas que les dues empreses
treballen conjuntament.
Durant aquest temps, l’estudiant passa a formar part de la plantilla de l’empresa i, per tant,
conviu amb el que és treballar en el sector de la construcció, en aquest cas en una empresa
constructora.
D’aquesta manera, podem dir que aquest treball té com a objectiu descriure el funcionament
de l’empresa on es realitzen les pràctiques, fent referència sempre a les activitats
desenvolupades per l’estudiant que les realitza. Es pretén exposar la metodologia que
segueix l’empresa detallant quins són els procediments que segueix per dur a terme les
seves obres, de principi a fi, passant per totes les fases necessàries del procés.
Per tant, els treballs a desenvolupar per l’estudiant consistiran en la preparació d'ofertes per
a concursos d'adjudicació d'obres, en la realització d’amidaments, pressupostos i projectes
d'una obra, i fins i tot a l'execució de l’obra en sí, que es representarà mitjançant
l'experiència viscuda realitzant els treballs en les obres atorgades. Tot això anirà vinculat a
l'especificació de Rehabilitació, de la qual l'empresa constructora n'és especialista, i per tant,
les obres a tractar són d’aquesta tipologia, ja siguin ampliacions, millores, reformes, redistribucions,
manteniments, etc...
Es pretén obtenir com a resultat un treball que sigui capaç de fer-nos entendre el
funcionament de l'empresa constructora, de manera que es pugui entendre de primera mà i
en primera persona l’estància a l’empresa. Apart de tot això, l'objectiu primordial és
l'experiència de viure el que és treballar en una empresa constructora on es realitzen obres
de rehabilitació d'edificis, per tal d'assimilar les dificultats d'aquesta professió i poder
aprendre tota la vessant pràctica dels coneixements teòrics que hem adquirit aquests anys.
Pel que fa als mètodes emprats en aquestes pràctiques, hi trobem una gran varietat, degut a
la diversitat en els treballs a realitzar en una empresa d’aquesta tipologia.
Hi podem trobar varies experiències relacionades amb el fet de visitar una obra, ja sigui en
fase d’implantació, en la realització dels treballs, o bé en la finalització i entrega de l’obra en
qüestió, donant una ràpida visió a les diferents fases que apareixen en un procés
constructiu.
A més a més, degut a les necessitats de la mateixa empresa, en la realització de les
pràctiques han abundat els treballs de realització de plànols en dues dimensions, utilitzant
una eina necessària com és el programa AutoCAD*, amb el que s’han representat tot tipus
de plànols.
Una altra de les tasques més habituals ha estat la participació en el departament d’estudis
d’obra, amb l’objectiu de presentar ofertes per l’adjudicació d’aquestes. En aquestes ofertes
per la concessió d’obra pública, que van marcades per un plec de condicions particulars, és
necessari presentar diversos documents, com ara un pressupost, un pla de treballs, un
plànol d’implantació, i varies memòries tècniques.
Això aporta nous coneixements per l’estudiant, com per exemple la utilització del programa
Temps, Cost i Qualitat (TCQ*) per a realitzar pressupostos de les obres, o bé el Microsoft
Project per dur a terme la planificació dels treballs.
Finalment, com a conclusió d’aquest treball, hi tindrem diversos factors a tenir en compte,
com ho són l’aprenentatge generat per a l’estudiant, la satisfacció amb el treball realitzat, la
predisposició dels treballadors de l’empresa constructora i els tutors del treball, però el que
està clar és que podrem viure de ben a prop l’estada dels sis mesos de pràctiques en una
empresa constructora. |