To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10256/12212

Comunidades de aprendizaje y superación de la pobreza en Brasil = Learning communities and overcoming poverty in Brazil
Santos, Tatiana
Purpose: Brazil has implemented social programs to meet the Millennium Development Goals of reducing poverty and inequality. Despite the good results still there are ghettos and educational and social inequalities. Moreover Learning Communities are responding to these needs by promoting education based on successful actions scientifically proven of which promote educational change and social inclusion. The aim of this article is to highlight the characteristics of Learning Communities that allow overcoming poverty, and in this perspective, explain the implementation of the Learning Communities in Brazil and how, in this way, it is creating the conditions for effective overcoming give poverty and inequality in this country. Design/methodology: This article is based on documentary analysis of reports of the INCLUD-ED - the project on school education more scientific resources has been funded by the European Union, United Nations / ECLAC, Brazilian public agencies and websites of official institutions that promote Learning Communities in Brazil. Brazilian Institute ofGeography and Statistics are also collected. Findings: It highlights successful actions that contribute to overcoming poverty and social exclusion. Such actions are based on dialogic learning, democratic management and the formation of heterogeneous groups. It is observed that in Brazil are carrying out such actions and the ongoing expansion of the project in the country is creating the conditions for effective poverty reduction
Objeto: Brasil ha implementado programas sociales a fin de cumplir con los Objetivos del Milenio de disminución de la pobreza y las desigualdades. A pesar de los buenos resultados sigue habiendo barrios guetos y desigualdades educativas y sociales. Por otro lado las Comunidades de Aprendizaje vienen respondiendo a estas necesidades al promover una educación basada en actuaciones de éxito comprobadas científicamentecuyos resultados promueven la transformación educativa y la inclusión social. El objetivo de este artículo es destacar las características de CdA que permiten la superación de la pobreza, y bajo esta perspectiva, explicar la implementación de las CdA en Brasil y cómo de esta forma se está creando las condiciones para que se dé una efectiva superación de la pobreza y de las desigualdades en este país. Diseño/metodología/enfoque: Este artículo se basa en análisis documental de informes del INCLUD-ED - el proyecto sobre educación escolar de mayor rango científico y más recursos que se haya financiado por la Unión Europea, Naciones Unidas/CEPAL, organismos públicos brasileños y páginas webs oficiales de instituciones que promueven CdA en Brasil. Asimismo también se recoge datos estadísticos del IBGE - Instituto Brasileño de Geografía y Estadística. Aportaciones y resultados: Se pone de relieve actuaciones de éxito de las CdA que contribuyen a la superación de la pobreza y de la exclusión social. Tales actuaciones se basan en el aprendizaje dialógico, la gestión democrática y la formación de grupos heterogéneos. Se constata que en Brasil se están llevando a cabo tales actuaciones y con la actual expansión de este proyecto en el país se está creando las condiciones para una efectiva superación de la pobreza. Originalidad / Valor añadido: Este artículo revela elementos concretos de superación de la pobreza a través de la educación
Educació inclusiva -- Brasil
Inclusive education -- Brazil
Comunitats de pràctica -- Brasil
Communities of practice -- Brazil
Igualtat d'oportunitats educatives -- Brasil
Educational equalization -- Brazil
Attribution-NonCommercial 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
Article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
OmniaScience
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters