To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10256/12145

Transición, competencia y convergencia europea: algunos retos para la educación artística = Transition, competence, convergence: some challenges for art education
Juanola i Terradellas, Roser; Calbó, Muntsa
In this paper autors present as a brain storming a series of new processes and ideas that are affecting directly or indirectly the needed approaches to present art education. Indirectly, as for example the theme of harmonization of the European University Education, with the concepts of competence, convergence and European credits (ECTS). Directly, as recent studies on perception and mind affect art education. To conclude, we try to suggest relations among these challenges and demands while combining them with the growing multiculturalism in our society and in our schools, in any level; at the same time, and specially, we would like to suggest a way to keep in mind all the posed questions while addressing to the construction of an art education that is inclusive, crosscultural, opened to all types of diversity, and also receptive to the difficult transitions between educative cicles and levels, and the even more difficult social and cultural, local and global, transitions
En este artículo las autoras presentan a manera de lluvia de ideas una serie de procesos e ideas actuales que afectan directamente o indirectamente a los planteamientos necesarios en educación artística. Indirectamente, como por ejemplo la cuestión de la armonización del espacio de educación superior en Europa, con los conceptos de competencia, convergencia y créditos ECTS en la cúspide. Directamente, como los estudios sobre percepción e inteligencia. Y por último, tratamos de sugerir las relaciones de estas demandas y retos al combinarlos con la creciente multiculturalidad de las comunidades y de las escuelas de nuestro país, a todos los niveles, así como, y especialmente, sugerir un camino para tener en cuenta todo lo dicho y avanzar hacia una educación artística inclusiva, multicultural, abierta a todo tipo de diversidad, y que tengaen cuenta las transiciones entre etapas educativas tanto como las transiciones sociales y culturales a nivel local y global
Art -- Ensenyament
Art -- Study and teaching
Educació inclusiva
Inclusive education
Tots els drets reservats
Article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de la Expresión Plástica
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters