To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10256/10463

El reto del empoderamiento en la Animación Sociocultural: una propuesta de indicadores
Soler Masó, Pere; Planas Lladó, Anna; Núñez López, Héctor
This communication has for first objective to justify the utility of sociocultural community development (SCCD) par as methodology of socio-educational action in community field, as far as it contributes to the empowerment of the participating and the development of the concerned communities. In this perspective, SCCD represent the perfect mean to avoid or overcome resignation and to promote mechanisms of personal and community overtaking in front of situations of crisis, lack of resources or absence of social and cultural vitality. The authors present some results of a research led in Spain. They observe that SCCD generate a series of apprenticeships which contribute to the empowerment both at the personal and community level. The final goal is to identify indicators and proofs of this empowerment
Esta comunicación tiene como objetivo justificar la utilidad de la animación sociocultural (ASC) como metodología de intervención socioeducativa en el ámbito comunitario, si apuesta de manera decidida por el empoderamiento de las personas que participan y las comunidades en las que se desarrolla. Desde esta perspectiva, la ASC se configura como un recurso óptimo para evitar o superar la resignación y promover mecanismos de superación personal y comunitaria ante situaciones de crisis, de falta de recursos o de ausencia de vitalidad social y cultural. Los autores presentan algunos de los resultados de una investigación llevada en España. Observan que la ASC genera una serie de aprendizajes que contribuyen a empoderarlas tanto a nivel personal como comunitario. El objetivo final es identificar cuáles pueden ser los indicadores y las evidencias significativas de este empoderamiento
Cette communication a pour objectif de justifier l’utilité de l’animation socioculturelle (ASC) comme méthodologie d’intervention socioéducative dans le domaine communautaire, dans la mesure où elle accroît le pouvoir d’agir des personnes participantes et le développement des communautés concernées. Dans cette perspective, l’ASC constitue le moyen parfait pour éviter ou surmonter la résignation et pour promouvoir des mécanismes de dépassement personnel et communautaire devant des situations de crise, de manque de ressources ou d’absence de vitalité sociale et culturelle. Les auteurs présentent certains résultats d’une recherche menée en Espagne. Ils constatent que l’ASC suscite une série d’apprentissages qui contribuent à accroître le pouvoir d’agir tant au niveau personnel que communautaire. L’objectif final est d’identifier les indicateurs et les preuves de cet accroissement
Animació sociocultural -- Ensenyament
Cultural animation -- Study and teaching
Joves -- Aspectes socials
Youth -- Social aspects
Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es
Article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Université du Québec à Montréal
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters