Abstract:
|
Aquest document recull el treball corresponent a la simulació del comportament
fluidodinàmic del sistema de refrigeració del sincrotró ALBA. Aquesta tasca forma part de les activitats integrades en un pla de millora de la seva estabilitat i fiabilitat promogut pel Consorci per a la Construcció, Equipament i Explotació del Laboratori de Llum Sincrotró (CELLS).
En primer lloc, el projecte ha consistit en ajustar i validar un model unidimensional del
sistema de refrigeració del sincrotró amb el software Flowmaster V7.9.1. A partir d’aquest
model s’han realitzat un seguit de simulacions numèriques amb l’objectiu d’analitzar-ne la resposta termo-hidràulica tan estacionària com transitòria. Com a resultat final, s’han determinat les diferents respostes del sistema a condicions d’operació inestables. Aquesta informació és la que ha de facilitar la presa de decisions a l’equip responsable del seu funcionament.
L’ajust i la validació del model s’ha efectuat sotmetent-lo a diferents escenaris reals estacionaris. El resultat obtingut s’ha considerat com a satisfactori donada la desviació màxima de l’11% respecte valors experimentals. Seguidament, s’han implementat i integrat al model els sistemes de regulació termo-hidràulics del quals està dotat el sistema de refrigeració. Amb el model resultant, després d’un nou procés d’ajust i validació, s’han simulat diverses maniobres o accidents transitoris també partint de condicions d’operació reals.
D’una banda, s’ha dut a terme un anàlisi de sensibilitat del sistema a canvis del punt
d’operació de determinats components que l’integren. També s’ha fet un estudi de velocitats mitjanes als conductes per a detectar possibles problemes de formació de bosses d’aire, vibracions o corrosió. I, respecte els grups de bombeig, s’han calculat les condicions de cavitació de les bombes.
D’altra banda, les principals simulacions transitòries han permès examinar la resposta global del sistema a la formació de bosses d’aire, a aturades d’emergència seguides d’una arrencada i possibles fuites.
Com a resultat de l’estudi realitzat en aquest projecte s’ha comprès el comportament
estacionari actual, segons els escenaris plantejats, i s’han identificat les condicions de flux deficients i els límits operacionals. També cal destacar que s’ha determinat la resposta del sistema a canvis a la regulació del mateix i a fenòmens associats a fallades. Finalment, això
ha possibilitat la definició i el control de possibles símptomes que permeten diagnosticar
irregularitats a temps i, així, evitar aturades imprevistes. |