Per accedir als documents amb el text complet, si us plau, seguiu el següent enllaç: http://hdl.handle.net/2099.1/24618

Avaluació energètica al CEIP Torre de la Llebre
Crosas Batlló, Oriol
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Física Aplicada; Rodríguez Cantalapiedra, Inma; Peñaranda Ayllón, Angelina
En els darrers anys hem vist créixer la necessitat de limitar el consum energètic i millorar qualitat dels edificis en la vessant d’eficiència energètica, donades les circumstàncies mediambientals, socials i econòmiques que vivim. El creixement actual de demanda energètica lligada al creixement de la població mundial, esdevé insostenible seguint la tendència actual. En el sector de la construcció, entre energia necessària per la fabricació de materials, transport, la pròpia construcció i l’ús posterior dels edificis, és el sector més consumidor d’energia; aquest fet és significatiu, per la qual cosa es fa evident que les actuacions en edificació han de passar per la rehabilitació energètica de l’edificació existent i basar-nos en aquests criteris per a la projecció de nova construcció. Avui dia disposem dels recursos i tecnologies suficients per dur a terme aquestes actuacions. Tenim a l’abast estudis, experiència i materials per reduir les demandes energètiques, el consum i el cost econòmic associat. En nova construcció hem de replantejar-nos els sistemes emprats i donar pas a la possibilitat d’utilització de materials de baix impacte ambiental, recuperant maneres de construir anteriors i unint-les amb les tecnologies que disposem en l’actualitat. L’estudi constructiu i arquitectònic i la comunió entre edifici i entorn han de tenir un pes important durant el projecte per a que el consum d’aquest per garantir les condicions de confort sigui el més baix possible, reduint així les emissions i col·laborant amb el medi ambient. Aquest projecte s’origina a partir d’un treball previ, realitzat durant el curs d’ampliació de competències (DAC) en Impacte Ambiental de l’Edificació i Rehabilitació Energètica, en el qual es va procedir a l’estudi d’ un centre escolar, comprendre’n l’arquitectura i la construcció per finalment avaluar-lo energèticament utilitzant les eines informàtiques pertinents. El present projecte és una ampliació del mateix, fent un estudi més exhaustiu de l’edifici principal i incloent un edifici annex de l’escola que va ser exclòs del treball previ. Amb aquest tipus d’avaluacions contribuïm a la reducció de costos procedents del consum d’energia i, conseqüentment, tenim l’oportunitat de reduir les emissions de CO2. La metodologia emprada per avaluar energèticament els edificis de l’escola és la explicada durant el curs del DAC en Impacte Ambiental i Rehabilitació Energètica d’Edificis. Donat el fet de que en el CEIP Torre de la Llebre trobem fins a tres edificacions diferenciades, construïdes en diferents èpoques i amb mètodes i materials constructius diferents, s’estudien tant conjuntament com per separat, i d’aquesta manera poder fer una comparació del funcionament energètic de tres edificis d’èpoques diferents amb el mateix ús en l’actualitat.Les eines informàtiques que s’utilitzen oficialment per a complir amb el Codi Tècnic en matèria de demanda i qualificació energètica seran aplicades al centre CEIP Torre de la Llebre, objecte d’estudi. Aquestes eines són el LIDER i el CALENER VYP, a més del programa DIALUX per a l’estudi lumínic dels espais del centre. Els resultats que s’obtinguin permetran considerar les millores que es poden dur a terme i quines línies d’actuació es poden considerar més oportunes, un cop els haguem comparat amb els consums reals de recursos que hi ha a l’escola. Previ a entrar en matèria d’avaluació energètica, es fa menció de la metodologia constructiva durant el primer quart del segle XX, del qual data la part més antiga de l’escola, estudiant diverses edificacions construïdes en els mateixos anys a la ciutat. Això ens ajudarà a comprendre els materials que es solien usar per a l’edificació i els sistemes constructius emprats, a més dels contextos històrics i socials que els afecten, tenint en compte que tractem amb una edificació que forma part del patrimoni arquitectònic de la ciutat de Rubí. En resum, aquest estudi pretén analitzar energèticament l’edifici objecte d’estudi, avaluar-lo i proposar millores que en redueixin el consum, sota el Real Decreto 233/2013 que obliga a qualificar energèticament els edificis i els objectius del Decret 21/2006 de ecoeficiència.
Àrees temàtiques de la UPC::Energies::Eficiència energètica
Buildings - Energy conservation
Edificis escolars -- Estalvi d'energia
Energia -- Consum -- Edificis
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Mostra el registre complet del document