To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10256/9842

La Transición a los estudios universitarios: abandono o cambio en el primer año en la universidad
Corominas Rovira, Enric
The transition between High School and College or University is completed after the first year of University; the cases of withdrawal or change of studies or University take place mostly during this first year. A sample of students from the University of Girona that did not register for the second year of studies following their first year were surveyed using a questionnaire to identify the main reasons that caused them to withdraw or change their concentration. We group them in four blocks: low quality of the education, low learning potential of the student, doubts about the right choice of what subject to study, and other circumstantial factors (financial, compatibility with labor occupation, etc...). We analyze differences depending on the classification variables. We suggest actions that University can develop in order to prevent and solve institutional problems (cost, prestige) and, especially, the personal problems (feelings of failure or frustration that the withdrawal or change produces in the student)
Al final del primer año de universidad es cuando se completa la transición entre secundaria y universidad. Los casos de abandono o cambio (de estudios, de universidad) entre los estudiantes universitarios se dan principalmente en este primer año. Se aplica un cuestionario a una muestra de alumnos de la Universidad de Girona que no se matriculan tras el primer año de estudios para identificar las causas que originaron el abandono o cambio. Se agrupan en cuatro bloques: Carencias en la calidad de la enseñanza, déficits en el potencial de aprendizaje del alumno, dudas sobre la elección pertinente de los estudios, y otros factores circunstanciales (financieros, compatibilidad con ocupación laboral, etc). Se analizan diferencias según diversas variables de clasificación. Se aportan sugerencias de actuaciones que la universidad puede desarrollar para prevenir y remediar los desajustes institucionales (costes, prestigio) y, especialmente, los desajustes personales (sentimiento de fracaso o frustración que el abandono o cambio del alumno produce)
Transició escolar
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters