To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10256/9729

La Relación del lenguaje con la teoría de la mente en edad escolar
Serrano Ortiz, Jèssica; Serrat Sellabona, Elisabet; Rostán Sánchez, Carles
In the past years a considerable amount of research has been carried out on the development of theory of mind (ToM) reporting that language and ToM performance are correlated. However it is less clear what aspect of language is related with ToM development. Some studies show a greater influence of semantics aspects, whereas others suggest that sentential complement sentences, a specific aspect of syntax, are crucial for false belief understanding (FB). Yet others argue that pragmatic abilities correlate with FB understanding. The aim of this study is investigate, on the one side, the development of ToM between the ages of 6 and 8 and on the other side, the relationship between some aspects of language and the ToM improvement. Several ToM tasks were administrated to evaluate children’s performance at two different ages (60 participants aged 6 and 8 years) and four tasks to assess language abilities. The results show a significant increase in the understanding of the mind between the ages of 6 and 8. Furthermore, results reveal a significant relationship between syntax and tasks that require FB understanding, while pragmatics is more strongly associated with tasks that involve more complex socio-cognitive understandings
En los últimos años se ha desarrollado un conjunto considerable de investigaciones acerca del desarrollo de la teoría de la mente (TM) que revelan que el lenguaje y el desempeño en TM están correlacionados. Sin embargo, no está tan claro qué aspecto del lenguaje está relacionado con el progreso en TM. Algunos estudios muestran una relación más fuerte de los aspectos semánticos, mientras que otros sugieren que las oraciones completivas, un aspecto particular de la sintaxis, son cruciales para la comprensión de la creencia falsa (CF). Y todavía otros argumentan que las habilidades pragmáticas están correlacionadas con la comprensión de la CF. El objetivo de este estudio es investigar, por un lado, el progreso en TM entre los 6 y 8 años, y por otro estudiar qué tipo derelación existe entre el desarrollo de determinados aspectos del lenguaje y el avance en TM. Se utilizaron diversas tareas de TM para evaluar los rendimientos de los niños en dos edades distintas (60 participantes de 6 y 8 años) y otras cuatro para valorar las habilidades lingüísticas. Los resultados muestran un incremento significativo en comprensión de la mente entre los 6 y 8 años de edad. Además, los resultados revelan una relación significativa entre sintaxis y las tareas que requieren la comprensión de la CF, mientras que la pragmática se asocia más intensamente con las tareas que implican comprensiones socio-cognitivas más complejas
Filosofia de la ment
Philosophy of mind
Llenguatge i llengües -- Adquisició
Language acquisition
Psicolingüística
Psycholinguistics
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD)
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Sidera Caballero, Francesc; Serrat Sellabona, Elisabet; Serrano Ortiz, Jèssica; Rostán Sánchez, Carles; Caño, Agnès; Amadó Codony, Anna
Serrat Sellabona, Elisabet; Rostán Sánchez, Carles; Vallès Majoral, Eduard; Esteban Guitart, Moisès; Sidera Caballero, Francesc; Serrano Ortiz, Jèssica
Esteban Guitart, Moisès; Sidera Caballero, Francesc; Serrano Ortiz, Jèssica; Amadó Codony, Anna; Rostán Sánchez, Carles
Villar, Esperança; Viñas i Poch, Ferran; Torrent Jerez, Anna; Serrat Sellabona, Elisabet; Rostán Sánchez, Carles; Caparrós Caparrós, Beatriu; Cabruja i Ubach, Teresa; Aymerich Andreu, Maria; Albertín Carbó, Pilar
 

Coordination

 

Supporters