dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Cervera Macià, Eulàlia |
dc.contributor.author |
Gutiérrez Viñuela, M.Mar |
dc.date |
2013-06-26 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/23066 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Metodologies docents::Aprenentatge actiu |
dc.subject |
Origami -- Study and teaching (Secondary) |
dc.subject |
Mathematics -- Study and teaching (Secondary) |
dc.subject |
Matemàtiques |
dc.subject |
Origami |
dc.subject |
Papiroflèxia |
dc.subject |
Secundària |
dc.subject |
Activitats manipulatives |
dc.subject |
Vídeos |
dc.subject |
Origami -- Educació Secundària Obligatòria |
dc.subject |
Matemàtica -- Educació Secundària Obligatòria |
dc.title |
Origami a les matemàtiques de secundària |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
Aquest treball de fi de màster parteix de la voluntat d'introduir, a les matemàtiques de
secundària, activitats manipulatives basades en el paper.
És important veure com ha evolucionat l'origami i la papiroflèxia fins avui. Partint d'un
origen lúdic o cerimonial ha arribat als nostres dies com el resultat de la reflexió
matemàtica necessària per a la creació de noves figures.
El paper és un recurs econòmic i sempre disponible, que des de Friedrich Fröebel ha estat
present a les aules amb l'objectiu de millorar la motricitat, la relació mà-ull, la visió espacial
i l'aprenentatge.
En aquest treball, mitjançant la selecció i creació de material didàctic de diferents nivells i
blocs es proposa recuperar els avantatges de l'origami. Es poden trobar activitats amb la
finalitat de treballar la geometria, però també el Teorema de Pitàgores, de Tales, etc., així
com recursos per motivar l'alumnat. Tots ells estan acompanyats de vídeos de fàcil accés i
que possibiliten dur a terme les activitats amb grups nombrosos o fora de l'aula.
En ser activitats diferents de les habituals ens poden permetre treballar les formes
d'aprenentatge dels diferents alumnes .
L'objectiu és donar una visió de les possibilitats que dóna la incorporació del paper a les
aules a l'hora d'explicar les matemàtiques. Com, amb pocs recursos i a partir de figures
molt senzilles, es poden plantejar activitats completes i ampliables o adaptables al nivell
que vulguem portar-les a terme. Activitats que permeten treballar i desenvolupar diverses
competències, des de la matemàtica, l'artística i cultural o la d'aprendre a aprendre. |