Para acceder a los documentos con el texto completo, por favor, siga el siguiente enlace: http://hdl.handle.net/2099.1/22904

Estratègies metodològiques des de les matèries de Tecnologia per a aprendre a aprendre
Fernández Garzón, Manuel
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació; Moreno Lupiáñez, Manuel
Amb el plantejament d’una metodologia basada en projectes, he intentat donar resposta a les necessitats dels adolescents actuals, proposant un model educatiu pensat per gaudir de l’aprenentatge des d’un punt de vista vocacional i sense limitar les llibertats i la creativitat personal. Es tracta d’una metodologia de treball cooperatiu, on els alumnes són agents actius en tot el procés, deixen de tenir, per tant, una actitud tant passiva pròpia dels models tradicionals de classes magistrals, amb la qual cosa aconseguim augmentar el seu interès i sobretot que assoleixin el coneixement de forma efectiva gràcies a l’experimentació directa. Aquest TFM planteja un model educatiu on l’alumne pugui aprendre a aprendre d’una manera autònoma i eficient. He identificat, analitzat e incorporat els components fonamentals que es necessiten per aprendre, com són els objectius d’aprenentatge, les capacitats cognitives, les estratègies i el procés, aprendre amb els altres, l’ambient d’aprenentatge, els aspectes emocionals i l’autoconeixement com a requisits bàsics per dissenyar un model basat en projectes que potenciï sobretot la competència d’aprendre a aprendre. En el disseny d’un projecte, aquest es divideix en diverses fases, sent que cadascuna suposa un esglaó que quan es supera augmenta la capacitat de l’alumne per ser autònom i sentir-se segur en el seu aprenentatge. La meva proposta no és un model tancat, sinó que és una guia efectiva per dissenyar un ABP que sigui eficaç i ajudi en la formació dels alumnes. És un model que es pot adaptar fàcilment a qualsevol curs de l’ESO i que permet desenvolupar bé els diferents continguts curriculars. Les fases que plantejo per dissenyar un ABP, s’inicien amb una fase prèvia que té com a finalitat analitzar els aspectes rellevants per entendre les motivacions i fites que tenen els adolescents, de tal forma que puguem incorporar en el disseny del nostre ABP activitats que millorin i potenciïn la motivació dels adolescents, buscant que això ens ajudi a tenir millors resultats. En aquesta fase formarem equips d’alumnes de perfils diferents, que puguin treballar conjuntament per desenvolupar i donar solució al projecte plantejat. La resta de fases del disseny d’aquesta metodologia impliquen que per a que els resultats siguin exitosos es requereixen unes instruccions ben clares, definint bé els rols de cadascú i establint correctament els objectius a assolir. Defineixo els rols que han d’adoptar tant els estudiants com els professors, els quals s’han de convertir en experts en la matèria que orienten als estudiants i intervenen en funció de les necessitats i la demanda de cada grup. El concepte d’aquesta metodologia està basada en un procés d’aprenentatge continuat al llarg de totes les fases del projecte, sent que hem de controlar i fer un seguiment de tot el procés i no sols del resultat final, establint alhora diferents mesures d’avaluació que ens permetin obtenir dades de l’eficiència del mètode.
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Metodologies docents::Aprenentatge basat en problemes i projectes
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Psicologia de l'educació::Motivació en l'educació
Motivation in education -- Study and teaching (Secondary)
Tecnologia
Aprendre a aprendre
Procés d’aprenentatge
Mètode de projectes
Aprenentatge Basat en Projectes
Estils d’aprenentatge
Metodologia didàctica
Intel∙ligències múltiples
Treball cooperatiu
Educació secundària
Motivació en l'educació -- Educació Secundària Obligatòria
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Mostrar el registro completo del ítem