dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Cabrera-Bean, Margarita |
dc.contributor.author |
Rodríguez Borrego, Juan José |
dc.date |
2013-06-27 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/22845 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari::ESO |
dc.subject |
Gambling |
dc.subject |
Mathematics -- Study and teaching (Secondary) |
dc.subject |
Probabilities -- Study and teaching (Secondary) |
dc.subject |
Matemàtiques |
dc.subject |
Probabilitat |
dc.subject |
Desafecció de l’alumnat |
dc.subject |
Motivació i interès |
dc.subject |
Materials docents |
dc.subject |
Captar l’atenció |
dc.subject |
Currículum secundària |
dc.subject |
Aprenentatge significatiu |
dc.subject |
Innovació docent |
dc.subject |
Utilitat matemàtiques |
dc.subject |
Connexió amb el món real |
dc.subject |
Jocs d'atzar |
dc.subject |
Matemàtica -- Educació Secundària Obligatòria |
dc.subject |
Probabilitats -- Educació secundària obligatòria |
dc.title |
Els jocs d’atzar ¿qüestió de sort o de matemàtiques?: una manera atractiva d’explicar la probabilitat a l’educació secundària |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
La manifesta desafecció dels estudiants de l'educació secundària pel que s’imparteix a l'aula, és el principal problema que afronta el món de l’ensenyament en l’actualitat. Malgrat que moltes de les múltiples i diverses causes que expliquen aquesta realitat, són alienes a la tasca docent, els professors tenen el deure i l'obligació d’intentar combatre aquesta situació. Aquest treball té com a principal finalitat intentar lluitar contra aquesta desvinculació, mitjançant l'elaboració d’uns atractius materials i/o recursos docents adreçats a l’assignatura de matemàtiques. En concret, l'objectiu és aprofitar el caràcter engrescador i lúdic dels jocs d'atzar, tant per motivar i despertar l'interès dels alumnes per l'estudi de la probabilitat, com per estimular el seu pensament racional i esperit crític. En definitiva, es pretén que l'alumnat de secundària s’adoni que les matemàtiques tenen una utilitat pràctica i estan connectades amb el mon real, malgrat que a vegades no ho sembli.
En primer lloc, abans de començar a elaborar els materials docents, es reflexiona breument sobre la desafecció de l'alumnat i la seva relació amb l'assignatura de matemàtiques. Es justifica la idoneïtat dels jocs d’atzar per explicar de forma propera i divertida la probabilitat i s’assenyala la importància i utilitat d’aquesta disciplina en la vida quotidiana.
En segon lloc, s’estudien diferents jocs d’atzar per respondre a la pregunta, si són aquests qüestió de sort o de matemàtiques. Un cop coneguda la resposta s’analitzen quins conceptes de la probabilitat de l’educació secundària són susceptibles de ser explicats mitjançant els diferents jocs d’atzar estudiats. L’objectiu no és altre que captar l’atenció dels estudiants afavorint i facilitant llur aprenentatge significatiu.
Finalment, es comprova a la pràctica si els jocs d’atzar i en conseqüència els materials elaborats són un bon recurs per explicar la probabilitat de forma atractiva a la secundària. Així es realitzen diferents sessions, en diferents grups, per copsar si la solució proposada funciona o no. Per últim, es presenten les conclusions en funció de les reflexions sorgides al llarg del treball i sobretot basades en els resultats obtinguts en l’experiència a l’aula. |