Para acceder a los documentos con el texto completo, por favor, siga el siguiente enlace: http://hdl.handle.net/2099.1/22827

La lectura i les matemàtiques
Matito Gras, Xavier
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació; Grima Cintas, Pedro
Una manera de mostrar la utilitat d’aprendre o de realitzar una tasca és mostrar el seu lligam amb altres matèries objecte d’estudi o situacions quotidianes. L’aprenentatge de la lectura, l’escriptura i les matemàtiques són fonamentals en el currículum acadèmic dels estudiants, però aquestes disciplines s’ensenyen per separat i sovint descontextualitzades de les situacions quotidianes en les quals poden tenir aplicació. Estudis previs mostren que per incrementar el rendiment en una tasca cal potenciar la motivació intrínseca, més que la extrínseca. D’acord amb la Teoria Motivacional de l’Auto-Determinació per estimular la motivació intrínseca cal potenciar l’autonomia i la competència dels joves i buscar activitats que tinguin l’atractiu de la novetat, del desafiament o del valor estètic. L’objectiu d’aquest treball és presentar una eina d’ensenyament-aprenentatge de les matemàtiques d’elaboració pròpia, que integra la lectura amb les matemàtiques. Es tracta d’una petita novel·la de disset capítols en la qual els protagonistes realitzen un viatge plegats, passant per múltiples situacions quotidianes en les quals han de resoldre una sèrie de problemes. Per trobar-ne la solució, hauran d’aplicar diferents conceptes matemàtics que s’han de treballar als darrers cursos de l’ensenyament obligatori. Al mateix temps, s’introdueixen alguns continguts d’altres disciplines com història, física, art o les llengües estrangeres Els problemes estan contextualitzats sota un fil argumental comú de manera que puguin despertar la curiositat dels joves lectors i alhora puguin veure d’una manera natural que allò que aprenen, en les massa sovint “avorrides” sessions de classe de matemàtiques, té una aplicació pràctica immediata a la vida quotidiana. Aquest llibre es pot treballar des de vessants molt diferents: donant llibertat absoluta a l’alumne per tal que explori per si sol la lectura i la resolució de problemes o fent el seguiment de la seva lectura i la resolució de problemes a mesura que es vagin introduint els conceptes matemàtics. La lectura es pot veure enriquida amb el foment de debats a la classe sobre les situacions dels protagonistes i amb treballs d’ampliació de geografia, història, art, física o llengües estrangeres aprofitant la gran transversalitat del text.
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari::ESO
Mathematics -- Study and teaching (Secondary)
Mathematics -- Fiction
Matemàtiques
Motivació
Lectura
Transversalitat
Matemàtica -- Educació secundària obligatòria
Matemàtica -- Narrativa
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Mostrar el registro completo del ítem